måndag 15 december 2014

Två frakturer och ekonomisk missär

Inte trodde jag att jag att det nu skulle vara dags för den ekonomiska misären. Än mindre trodde jag när dagen började att jag skulle få veta att jag har två frakturer!

Vi börjar från början. I går kväll när jag skulle gå ut ur bilen, blev jag kvar. Jag trivs ganska bra där, men på natten är det lite väl kallt. Jag bestämde mig därför att klättra ur bilen på passagerarsidan. Vad som hänt? När jag skulle öppna dörren, havererade öppningsfunktionen, så nu går det inte att öppna förardörren från insidan. Så tro det eller ej - bilen ska åter på rep. Vi vet alla vad det innebär - ett mycket stort hål i börsen.

I dag överhörde jag ett samtal på kontoret. De pratade om just bilreparationer och att det var något som man verkligen inte ville drabbas av. Den andra delen man ville undvika var besök hos tandläkaren - om man ville ha några pengar kvar.

Tro det eller ej, i går kväll havererade alltså bilen och idag på förmiddagen hade jag tid hos tandläkaren. Så när jag hörde ovanstående samtal hade jag fem minuter tidigare lämnat folktandvården. Där hade jag varit hos tandläkaren i 20 minuter för undersökning. Sedan fick jag förmånen att betala ca 700 kronor. Det gör 2100 kronor timmen. Inte illa alls. Om det räckte med detta - skulle inte tro det.

När tandläkaren undersökte mina tänder fick jag veta att jag har två frakturer på tänderna. Jag hade faktiskt aning om att man kunde ha en fraktur där, men så är det.
Nej så här illa var det inte. Helt klart väljer jag en fraktur på en tand än det vi
brukar tänka på när någon säger att jag fått en fraktur.

Ett annat ord för fraktur är att tidigare fyllningar lossnat. Nu är jag inbokad på en timme hos tandläkaren, med lagning etc. Då gissar vi på 2500-3000 kronor till...

Så nu har jag alltså drabbats av två större ekonomiska utgifter och lika många frakturer. Så kan det gå.

Efter arbetet idag var det innebandyträning med sonen. Sedan stannade Melvin, jag och några till kvar och lirade lite mer innebandy i ca 30 minuter till. Sedan bar det av hemåt och ombyte för min träning. En timmes spinning med inriktning på långa intervaller. Den del som inte innehåll uppvärmning eller avslut hamnade på 42 minuter och en snittpuls på 83%. I slutet blev det en fyra med ett snitt på 91% av maxpuls. Ett helt okej pass.

I morgon kommer information om hur du beställer Vännäs CK:kläder. Se till att passa på nu så du inte ångrar dig.

2 kommentarer:

  1. Phuhu! Du gjorde mig orolig där för ett ögonblick Tomas, trodde du synat asfalten... Men ditt resonemang där är jag med till hundra procent!!!
    Bilar är bilar å de kostar oss massor med pengar.
    Tänder måste vi ha om vi inte vill inta flytande föda hela livet. Ju äldre vi blir ju skörare verkar de bli. Gamla fyllningar som lossnar och tänder som går sönder.
    Ack ja! Förfallet har bara börjat...
    Bra spinningpass där, inte illa. Som synes det finns där ändå eller hur? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte få er att vakna till lite....

      Håller med i ditt tänk.

      Ja, det verkar finnas lite hopp om det gamle.

      Radera