söndag 25 januari 2015

Upp och ner

Idag har det blivit en hemmadag för oss alla tre. Jag och Katten har varit nöjda över att det varit lugnt och har inte haft några behov av aktiviteter. Sonen har däremot varit missnöjd då alla kompisar varit borta idag. En dag utan kompisar är en dålig dag.

Lite träning har det blivit för oss alla tre. Katten körde ett av de träningspass jag komponerat för henne på trainern. Hon körde ettor 6 stycken med en minut lugnare emellan, sedan några minuter lugnt och 6 nya ettor. Som vanligt skötte hon sig snyggt.

Sedan for Katten och Melvin till Umeå för Melvins simträning som han har varje söndag.

Då passade jag på med lite träning. I dag blev det förutom uppvärmning och lite avslutande tramp en del halvjobbig träning. Jag bestämde mig för att köra 30 minuter kontrollerat men ändå jobbigt. Först 30 sekunder på ca 250 watt och sedan 60 sekunder på ca 340 watt.

När det gått 15 minuter och jag hade ett snitt på 318 watt insåg jag att jag nog borde öka lite. Jag höjde till ca 350 w och ca 260 watt de nästkommande 14 minuterna. På den allra sista ettan tryckte jag upp till 410 watt. Det innebar att de avslutande 30 minuterna fick ett snitt på 330 watt och för alla trettio minuterna med pulserande träning ett snitt på 324 watt och en kadens på 100.

Efter en minuts lite lugnare cykling körde jag fem minuter på 300 watt innan det blev en lugn avslutning.

Vips hade 60 minuter gått och träningen för dagen var över. Med uppvärmning och avslut blev det i snitt 289 watt och 97 i kadens.

Inga känningar i knäet - positivt. Jag fortsätter med kortare pass ett tag till för att inte slita på det i onödan.

Det blev sammantaget ett bra och kontrollerat träningspass.

Nu ska jag äta lite av mina goda proteinpannkakor och därefter förbereda en del inför morgondagens arbetsdag. Det blir också en paus mitt i arbetet då vi som vanligt ska följa serien Blå ögon.

4 kommentarer:

  1. Bra tränat! Jag antar att ditt knä känns ok när du kör så här hårt!
    Lite nyfiket undrar jag vad du har för watt per kg på 30 minutaren?
    Själv så presterade jag exakt 3,60 w/kg på mitt andra pass 40K tempo!
    Antar att du ligger över 4 någonting på din 30 minutare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, knäet har otroligt nog återhämtat sig väl efter en dryg veckas vila.

      Idag blev det 4,04 w/kg på de tretti minuterna där jag pulserade intensiteten. Jag har inte provat på länge att gå absolut max på jämn intensitet under en trettiominutare. Gissar på kring 4,20 w/kg. Som vanligt viktigt att komma ihåg att wattsiffrorna inte är "säkrade".

      Radera
    2. Kan tillägga att om jag haft samma vikt som i oktober så hade jag haft exakt samma siffra som du 3,60 w/kg. Har skött mig riktigt bra med kosten sedan dess, även om det blivit några "felsteg".

      Radera
  2. Ahhh! Den vikten den vikten! Det är min akilleshäl just nu. Jag kan inte säga annat.
    Hade jag legat rätt i vikt vilket jag inte gör för tillfället så hade min 40K legat på 3,87 w/kg!
    Det är en skillnad exakt 6 kilo det :-(
    Som jag ska ned innan säsongen drar igång...

    SvaraRadera