onsdag 16 november 2016

Min kraschade cykel - Försäkringsbolagets hantering

Som många av er vet råkade jag i början av september ut för en större incident på cykeln. Här kan du läsa om vad som hände.

Jag insåg snabbt att cykeln fått en hel del skador. Du kan läsa mer här.

Jag anmälde olyckan till mitt försäkringsbolag Trygg Hansa som ville ha ett utlåtande från Team Sportia i Umeå som sålt cykeln och från Cannondale som tillverkat min fina nya cykel som bara var drygt två månader gammal. Vilka var skadorna, kunde något gå på reklamation/garanti och dylikt.

Jag lämnade in cykeln till Team Sportia och efter undersökning kunde konstateras att den hade en hel del skador. Ramen var helt förstörd då den var skev. Hjulen var också obrukbara. Sadeln hade lossnat från sitt fäste, växelörat var skevt och växlarna hade fått smällar.

Efter dialog mellan Team Sportia och Cannondale kom de fram till att jag skulle få en ny ram. Det kändes väldigt bra att få detta positiva bemötande både av Team Sportia och Cannondale. Du kan läsa mer här.

I samband med att det blev klart att det löste sig med ramen fick jag ett intyg på det och på skadorna som cykeln hade i övrigt. Jag skickade så intyget från Team Sportia till Trygg Hansa.

Idag fick jag besked från försäkringsbolaget som ersätter alla skador som jag fått på cykeln.

Jag kan summera att jag haft tur i oturen

  • Jag var med om en incident som kunde gett mig en mängd skador. Jag klarade mig. 
  • Jag har inte kunnat använda min cykel på några månader, men olyckan hände när tävlingssäsongen var slut, och jag har haft min gamla racer att träna på. 
  • Slutligen har jag nu fått en ny ram och kommer att få ersättning för mina utgifter på allt annat som skadats.

Slutet gott, allting gott!

Jag vill därför skicka med ett extra plus till Team Sportia, Cannondale och Trygg Hansa för deras konstruktiva och positiva hantering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar