onsdag 26 juli 2017

Sista formtoppningen inför NM

Idag var det så dags för det sista kvalitetspasset innan lördagens Nordiska Mästerskap i tempo.

I morgon åker vi färjan från Göteborg till Fredrikshamn och sedan vidare med bil och husvagn till Randers.

Vi kommer att bo i anslutning till tävlingscentret och på fredag kommer jag rulla igenom tempobanan och linjebanan.

För att öka förutsättningarna för en topprestation vid 12-tiden på lördag då jag startar blev det alltså lite cykling idag.

Först 16 km lugnt med sonen och Katten. Sedan ca 15 km till med Katten medan sonen väntade i bilen.

Därefter skjutsade jag tillbaka de andra till campingen, lastade ut cyklarna och sedan in med tempohojen.

Sedan SM har jag sänkt sadeln med 7 mm och vinklat upp den ganska mycket. Barsen är kortade med 3 cm och jag har även höjt de en del. 

När jag provade i förrgår kändes det ok och det såg i alla fall hyfsat aero ut.

Jag åkte åter tillbaka till vägen dör vi nyss cyklat. Lite trafik och böljande cykling vilket passar bra.

Tanken var att köra i stort sett max i 10 km med vändning i Bredared efter halva vägen.

Först rullade jag dock 12 km med några korta tempoökningar för att väcka kroppen.

Jag hade tempohjälm, men ingen tempodräkt, inga skoöverdrag och inget dischjul. Så något temporekord väntade inte.

Så bar det iväg. Känslan var bra och positionen kändes bättre än väntat. Även effekten låg bra. Insatsen var sådan att jag hoppades kunna klara den i 30 km, även om jag för dagen bara skulle cykla 10 km.

Motvind, men mer utför på utvägen. Närmare 50 km/h i snitt vid vändet. Klart långsammare tillbaka, men med likartad effekt.

En snittfart på 46 km/h i 10 km utan optimerad utrustning tyder på att min position på hojen efter ändringarna fortfarande är hyfsat aero. Jag tolkar det också så att formen är bra. 

Om min plan om formtoppning håller bör jag vara ännu lite vassare till helgen. Vi får se hur det lyckas. Det lär hur som helst krävas för att nå pallen vilket är mitt mål för lördagens tempo. I fjol blev det ju brons och jag vill i alla fall inte ha mindre.

Jag avslutade med 8 lugna km innan jag rullade tillbaka till campingen.

Efter handling blev det några timmars arbete med att packa ihop allt efter en veckas semester här i Borås.

I morgon Danmark alltså. Vi hörs.

4 kommentarer:

  1. Bra där Tomas!
    Jag hoppas det går bra för dig.
    Skitfiske!!!

    //Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack😊. Dock värdsliga ting i jämförelse med skador och sjukdomar. Hoppas verkligen att du snart ska få må bättre och vara skadefri så du får träna ordentligt vilket är viktigt för vårt mående.

      Radera
  2. Tack för omtanken!
    Sant i sig men nog äre häftigt med race alla gånger i veckan :-)
    Har hört allt från 6 månader till ett par år innan jag kan räkna med så pass bra rörlighet som det bara går. Jag väntar fortfarande på att kunna belasta armen inte där riktigt ännu :-(
    Men det är bara att jobba på med mina rehab övningar å hoppas det kommer vad det lider.
    //Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart det är häftigt med race, även om jag tror du ogillat denna bana som mig. Känns som stor risk för krasch.

      Att det var så lång rehab hade jag inte koll på. En utmaning att hålla motivationen, men ska någon klara det är det du. Sköt om dig.

      Radera