måndag 30 oktober 2017

Ny meny till middagarna och lågkadensintervaller under 60 minuter

Från och med idag börjar två spännande månader. Jag har haft en plan om att få till en ännu bättre kosthållning fram till jul och då båda öka näringsinnehållet i maten och få ett mer balanserat kaloriintag.

Jag tog fram förslag på matsedel för varje middag fram till den sista december och i den mängd att det ska räcka till lunch på jobbet dagen efter. Katten gjorde tummen upp, så nu har vi kört igång.

Med inriktningen, näringsriktigt och spännande har jag nästan bara valt maträtter vi inte tidigare ätit. Det lär nog bli både hiss och diss till middag den närmsta tiden.

Ja, sedan behöver vi öka tiden för handling, åtminstone till en början. I vanliga fall vet vi vart allt är som vi ska handla, men nu är det många nya ingredienser som vi inte tidigare köpt. 

Idag blev det Quinoasallad med kyckling och tomat. Det blev hiss från mig och Katten. Melvin gav middagen en diss. Ny chans i morgon.

Vad gäller träning hade jag ca 90 minuter i min träningsplanering efter gårdagens 120 minuter. I går gick det med jämn intensitet förutom 14 maxspurter. Idag har jag haft lite träningsvärk, vilket jag nästan aldrig har. Kroppen har ju gått ganska så lugnt länge och många maxspurter retar musklerna en del.

Vi får se hur benen känns imorgon då jag utmanade benen även idag. Det blev 21 intervaller på låg kadens, vilket jag inte provat på många månader.

10 minuters uppvärmning och sedan lugnt på slutet. Däremellan blev det en timme med intervaller. 

1 minut på ca 400 watt och sedan två minuter på ca 200 watt. Detta förutom de sista tre intervallerna då vilan var lite kortare. Totalt blev det då 21 intervaller på ca 400 watt och 39 minuter på ca 200 watt. 

Varje intervall startades med stillastående pedaler, så det krävdes en del att komma upp i den kadens som jag skulle ligga på. Jag ändrade nämligen inte växel. Målet för kadensen var ca 55. 

Vid de lugna två minuterna mellan intervallerna körde jag på ca 100 i kadens.

Hur kändes då denna träning? Ja, pulsen blev inte särskilt hög. Först sista minuterna av timmen började jag närma mig pulszon fem. Dock utan att nå dit. Däremot blev det rejält tufft för benen efter ca 30 minuter. Jag fick bita i sista 11 intervallerna, särskilt de sista 15 sekunderna i varje intervall.

Det hade varit klart lättare med dessa intervaller med en högre kadens, men nu då kadensen var låg blev benen ganska så trötta.

Den normaliserade effekten för timmen med intervaller landade på 310 watt. 

Det blev ett bra pass och jag gissar att benen kommer att kännas lite trötta i morgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min blogglista