fredag 3 november 2017

Sega ben så det fick bli ett test på formen!

Igår rullade jag för fjärde dagen i rad och fortsatte i dag med ett femte träningspass.

Igår blev det ett längre pass i låg intensitet kring 220 watt. Det stora problemet var att jag ännu inte vant mig vid det statiska läget när jag kör trainer relativt lugnt. Jag var tvungen att köra några fartökningar och lite stående cykling då och då för att baken inte helt skulle haverera. Benen var lite sega efter tre kvalitativa pass i rad dagarna innan, men det rullade ändå på de 160 minuterna.

Idag var planen att hinna träna innan middagen, men det havererade. För övrigt fortsätter våra spännande menyer till middag som vi inledde i måndags och som sträcker sig året ut. Igår stod det ugnsbakad lax med pesto på menyn och idag currysoppa med räkor och mango.
Riktigt god mat vi får äta på menyn som har mottot nyttigt, snabblagat och nytt (sådant vi inte ätit tidigare).

Ja, istället för tidig träning blev det istället extra sen träning när jag kom igång lagom till att Östersunds fotbollsmatch började vid 21.00. Bra underhållning även om de i dag inte riktigt räckte till.

Även i dag stod det lugn cykling på programmet. Benen kändes också ganska trötta, så de behövde lite inspiration.

Jag köpte nyligen en ny trainer Elite Direto. I den finns ett test för att bedöma din fysiska form. Jag tittade igenom hur testet skulle gå till och det verkade inte vara allt för tufft, så jag bestämde mig för att prova. Kanske extra bra att prova nu när jag är lite sliten. Lättare att få en boost nästa gång med bättre resultat!?

Hur som helst gick testet till så att du först cyklar 10 minuter på 100 watt. Därefter höjer trainern effekten varje minut med 10 watt tills du når en viss fastställd puls som appen tagit fram utifrån de uppgifter jag matat in kring mig i appen. För min del skulle jag uppnå 150 i puls.

Efter att du når den förutbestämda pulsen ska pulsen hållas stabil i tio minuter. Höjs pulsen sänker trainern motståndet och tvärt om.

Testet var extremt lätt till en början, men allt eftersom blev det tuffare. Ja, egentligen var det nog inte så tufft, men med sega ben tog det emot lite.

Sakta steg pulsen och vid 330 watt nådde jag så 150 i puls. Sedan pendlade effekten mellan 320 och 340 watt de tio minuterna jag skulle hålla jämn puls. Det blev totalt 16 minuter med ett snitt på 323 watt, övriga delen av testet var mycket lugnt.

När testet var slut hade jag så cyklat i 44 minuter. Därefter rullade jag lugnt en timme till och avslutade i samma veva som domaren blåste av matchen och Östersund förlorat.

Vad sa då resultatet av testet och hur tillförlitligt är det?

Ja, min bedömning är att det visade lite för höga siffror, då jag har ganska bra koll på vad jag brukar klara av. Men det är inte det viktigaste, utan det är att det visar lika fel nästa gång. Är det så kan jag se om det blivit någon förbättring eller ej nästa gång jag provar.

Med detta enkla test hävdar appen att de kan få fram väldigt många resultat.

Ett urval av alla resultat:
Kritisk effekt  304 watt
FTP 365 watt
Tröskelpuls 166 (92%)

Ja, jag tar detta för vad det är och hoppas kunna cykla ute imorgon eftermiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar