söndag 29 oktober 2017

Träningsplanering, spurter och ett första omdöme om Elite Direto

Efter en familjeresa till Mallorca där vi även fick till en del trevlig cykling i fint väder är vi nu hemma igen i slask, regn/snö och kyla.

Träningsbelastningen under resan blev marginellt större än vanliga veckor hemma då huvudfokus låg på familjen. Däremot är cykling utomlands i värme och trevligt sällskap som balsam för själen.

Jag sitter just nu och analyserar året som gått och med hjälp av vad jag kommer fram till slipar jag på träningsplaneringen för de närmsta 6 månaderna. Denna utlandsresa räknar jag då inte till de ordinarie träningsresorna då träningsstimuli då ligger markant högre.

Jag har en ren träningsresa med Vännäs CK inplanerad i månadsskiftet mars/april. Sedan är planen att få till en till träningsresa också i januari. Planen är också att åka på en familjeresa i februari. Denna gång med min andra halva av släkten. Även denna resa för att fira födelsedag mm. Den resan blir det nog cykling, men inte mer än om jag varit hemma.

Med andra ord blir det denna försäsong två träningsresor vilket är en mindre än vad jag haft de senaste tre åren. Detta kommer att ställa ännu större krav på hur jag lägger upp övrig träning och hur min tid på trainern ser ut. Det är ju nämligen lite mer utmanande här i norr att få till träningen på försäsongen då det är minusgrader och snö under nästan 6 månader.

Jag kommer att återkomma med hur min träning ska se ut. Utgångspunkten är att bibehålla den för mig höga träningsmängden. Jag ser inga möjligheter att öka träningsmängden utifrån min totala livssituation, så istället handlar det om att försöka öka kvalitén.

Idag blev det "riktig" premiär för innesäsongen, och då också premiär på min nya Elite Direto.


För dagen blev det 120 minuters trampande. Ca 220 watt hela passet förutom att jag genomförde 14 stycken spurter. Först 8 stycken i ett block och sedan ytterligare 6 stycken i nästa block. I varje block gick det 5 minuter mellan spurterna. 

Varje spurt inleddes med 15 sekunder där jag allt eftersom ökade effekten upp till ca 400 watt och sedan ställde jag mig upp och maxade 5-10 sekunder. Kadensen i varje spurt landade på mellan 145-150. Effekten var inte mycket att skriva hem om. Men så är ju inte spurterna min starka sida precis. Men förhoppningsvis ska denna typ av träning bidra till starkare ben.

Vad gäller min nya Direto kändes den riktigt bra detta första pass. Mycket mer cykellikt än på min tidigare trainer. Dessutom blir cyklingen så mer "direkt" när du inte har ett bakhjul utan du kopplar cykeln direkt mot kassetten på trainern. Idag provade jag inga särskilda funktioner på trainern, utan bara grunden, men känslan var mycket bra.

Enligt tester ska Elite Diretos effektmätning vara mycket exakt och bra. Detta blev första testet att jämföra Direton med min Stages. Den visade att de mäter väldigt lika. Snitteffekten för Stages under två timmar blev 244 watt och direton visade ett snitt på 242. Det är helt klart inom felmarginalen.

Närmaste tiden kommer jag nog bara använda de enklaste funktionerna på trainern, men med tiden kommer jag nog lägga in särskilda träningprogram i appen och det är inte heller helt omöjligt att jag provar Swift. Vi får se hur det blir med det.

Förutom träning, träningsplanering, matlagning och lite annat praktiskt väntar snart lite arbete och på förmiddagen var jag med sonen på Volleybollcup. Alla såg ut att ha roligt, vilket är viktigast. Sonen var där heldag, så på eftermiddagen var det Kattens tur att vara på Volleybollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar