tisdag 31 oktober 2017

60 minuters intervall på +300 watt och dag två i den nya matmenyn

Idag har jag varit med ledningsgruppen i Baggböle och vi pratade om våra utmaningar i kommunen och tankar om hur vi kan möta dessa.

Sedan blev det dag två av 60 i vår nya matsedel där vi äter nytt och nyttigt i stort sett varje dag. Efter gårdagens quinoa med kyckling och tomat blev det idag linssoppa. Gott även idag.
Efter spurtträning i söndags och igår styrkeintervaller under en timme. Det innebar att jag hade sega ben med känningar av träningsvärk. Lite spännande faktiskt då jag brukar kunna bli seg av cykling, men sällan blir det träningsvärk.

Idag var planen att dra det ett steg till. Uppvärmning och sedan en lång intervall. 60 minuter i sträck där effekten skulle vara minst 300 watt i snitt. Hårt, men inte en maxinsats. 

De första 20 minuterna var snittpulsen 81% och de sista låg den på 86%. Effekten var lika hög på båda tjugorna. Det innebar att det vara en ganska stor pulsdrivning. Tyder på att formen inte riktigt är där, vilket är fullt rimligt och okej.

Men utifrån pulsen förstår du att det inte var en maxinsats.

Däremot var benen ganska så trötta efter de senaste dagarna och dessutom är det mentalt jobbigt att köra en timmes intervall när benen inte riktigt vill vara med. 

Hade jag varit tvungen hade jag kunnat rulla på en bra stund längre än en timme på samma effekt, men ser man till känslan i benen och motivationsfrågan räckte det gott med 60 minuter. 

Målet för min timmes intervall uppnåddes då det blev ett snitt på 311 watt. 

Jag avslutade sedan med lugn cykling så jag noterar 82 minuter på hojen idag. 

Nu lär benen vara trötta några dagar. Men samtidigt står det MAF och distans på resten av veckans träningar, så det ska nog lösa sig fint ändå. Så i morgon rullar vi vidare. Det blir en längre träning än idag men med markant lägre effekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar