onsdag 4 oktober 2017

Tog i lite - blev rejält trött

Efter en hektisk arbetsdag blev det lite lugnt hemma innan jag bestämde mig för att äntra trainern.

Jag rullade lugnt i 60 minuter medan jag tittade på tv:n. Sedan bestämde jag mig för att köra 12 tuffa minuter. 30 sekunder hårt, 30 sekunder lugnt. Detta skulle jag köra 11 gånger och avsluta med en hård minut.

Ganska snabbt blev jag varse att när du drar ned på träningen och även på mängden hårdkörning försvinner formen ganska så snabbt. Det är ju en månad sedan jag avslutade den strukturerade cyklingen för säsongen, och än har jag inte startat om.

Ja, det innebar att jag fick lägga effekten lägre på både den hårda delen och den lugna delen av varje intervall. Trots det blev jag tröttare än vad jag brukar.

Det blev därför 11 x 30 sekunder på 405-410 watt och mellan dessa 11 x 30 sekunder på i snitt 210 watt. Sedan avslutade jag med en minut på 410 watt.

Jag kan säga att detta tog på rejält och pulsen steg oroväckande snabbt och efter den allra sista minuten var jag trött grande.

Nu efteråt mår jag till och med lite dåligt. Det hör ju inte till vanligheterna att det blir så av bara 12 minuters hårdkörning, när det dessutom är på effekter som jag i vanliga fall klarar markant mycket längre.

Men det är ju i och för sig tur att träning ger resultat och tränar du inte med kvalité blir det inte lika bra.

Ja, efter intervallerna blev det 10 minuters lugn cykling för att återkomma till tillvaron. Vi summerar alltså 70 minuter lugn cykling och 12 minuter hårdare varav bara 6,5 minuter var själva intervallerna. Ändå var det alltså rejält slitigt. Formen är alltså inget vidare, men det ska den ju inte vara just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar