tisdag 28 november 2017

Det brann i benen på dagens 40-20

Det börjar bli mer en vana än ett undantag att jag tränar sent på kvällen. Tur att jag är kvällspigg.

Det är förstås inte helt optimalt att träna så sent så ofta, men alternativet är ofta att jag annars inte rymmer någon träning i den verklighet som är just nu.

Jag får helt enkelt köra på så hör och hoppas att det snart blir en lite bättre situation.

Trots att jag tränar sent försöker jag hålla mig till planen. En plan som för stunden har fokus på intervaller.

Idag var planen en lugn uppvärmning och avslutning. Däremellan en tuff timme med intervaller.

40 sekunder hårt och sedan 20 sekunder lugnare. Detta skulle upprepas sex gånger. Sedan lugnare cykling i drygt fem minuter och sedan samma sak igen.

Målet för dagen var att köra fem block med 40-20 och med 4 minuter lugnt mellan varje. Sedan skulle jag ta det lugnt i 8 minuter och avsluta med ett sista block på 6 minuter.

Vid uppvärmningen kändes det bra, men när intervallerna skulle börja kände jag att jag börjar bli lite sliten i benen. Jag stretade dock på enligt plan som innebar ca 420 watt i 40 sekunder och sedan 210 watt i 20 sekunder.

De första 6 minuterna gick ändå ganska så bra och även intervallblock 2. Redan vid tredje blocket började dock ta emot och jag insåg att denna träning skulle bli rejält tuff.

Efter det tredje blocket började jag fundera på att avbryta efter ett fjärde och sista block på 6 minuter.

Både ben och kropp började nu bli väldigt trött, men jag repade mod till det femte blocket. Nu var sista 10 sekunderna i varje 40-sekundare riktigt tuff. Men det gick.

Så var det bara 6 tuffa minuter kvar, men först lugnare i 8 minuter.

Jag hade en plan om att öka i sista blocket, men när det rullade igång vågade jag inte köra hårdare, då jag var rädd att inte klara mig igenom hela ansträngningen. Därför blev det lika hårt som alla andra intervaller.
Utdrag från dagens träning där vi hade ca 35 minuter intervaller.

Jag gick i mål och jag hade klarat min målsättning. Både vad gäller att köra 6 block på 6 minuter och effekten hade legat där jag önskade. Snitteffekten i varje block landade på 352-356 watt, vilket visar på en väldigt jämnt tryck. Med piggare ben hade det blivit mer, då pulsen borde varit lite högre. Men det benen satte stopp för en högre puls.

Ja, det blev helt klart jobbigt i dag. En riktigt tuff timme, helt klart. Kryddad med 70 minuter lugnare cykling, så jag summerar 130 minuters träning som avslutades vid midnatt.

Ytterligare ett bra pass lägger jag till handlingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar