söndag 7 januari 2018

Power och cykelspecifik styrka på en dryg minut!

Idag var det dags för dag 3 med inriktning på power och specifik cykelstyrka. Då är det korta och hårda intervaller som gäller.

Är fokus maximal styrka och power så är intervallen 5-10 sekunder med maximal insats. Vanligtvis blir det 6-7 sekunder för att kunna ligga så högt som möjligt i effekt.

Du kan variera ingångshastighet och växel för att få ut olika effekter.

Idag körde jag 4 minuter kring 2,8-3,0 watt/kg och sedan en kort intervall.

Styrkeintervaller ska tränas i den position som du önskar utveckla styrka, och kan alltså genomföras ståendes, sittandes eller i tempoställning. Idag blev det sittandes.

Jag byggde upp fart och intensitet i ca 10 sekunder upp till 400 watt och sedan växlade jag upp och körde vad som gick i 6-7 sekunder.

Totalt blev det 40 minuter med 10 intervaller. Totalt tog jag alltså i under endast drygt en minut!

Nej, några superwatt blev det inte. Min svagaste gren är just hög effekt under väldigt kort tid och dessutom blir de effekten lägre när jag sitter. Men en bit över 1000 watt fick jag ihop vid varje intervall. Ok för att vara jag. Några av er andra gör nog det utan större insats, men för mig som är ett diesellok och är relativt sett starkare ju längre insats det gäller blir det inte mycket mer än så här. Särskilt som jag också körde på hög kadens.

Sammanlagt blev det 75 minuters cykling. Inte mycket för hjärtat i dag heller. Men hjärtat fick ju sitt under mitt 10 dagars intervallblock jag avslutade i måndags. Nu var det alltså benens tur.
En liten bild från GC dit det snart bär av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar