fredag 23 mars 2018

Mallorca - 7 timmar i bergen och nästan 3000 höjdmeter

Idag var vädret bättre. Lite som det brukar vara i mars när vi är här. Varmt uppför och kallt utför. 
På vägen upp från Port de Valldemossa
Idag var det 3 stycken som tog vilodag beroende på sjukdom respektive trötta kroppar. Ytterligare en cyklist hade innan rundan bestämt sig för att hänga med de två första klättringarna och sedan vända. Så resten av rundan var vi åtta.

Idag var planen att genomföra många klättringar och så blev det också.
Vi tog oss in till Palma och sedan Militärbacken upp i bergen. Via Andratx ut på Västkusten och den fantastiska miljö du hittar där.
Dag 4 var det alltså i dag och det har blivit mycket cykling de första tre dagarna. Tänkte därför att jag ska spara lite på krafterna. Militärbacken gick därför hyfsat lugnt.

Sedan på vägen mot Västkusten tog jag det till en början lugnt innan jag körde en intervall. Två relativt snabba cyklister hade cyklat förbi oss för en stund sedan. Jag bestämde mig för att köra ikapp. Det tog 5 minuter och en effekt som var över FTP men inte max. Därefter vände jag ned till de andra och cyklade lugnt resten av klättringen.
Mycket klättringar blev det alltså i dag och otroligt fin natur också. Alla gjorde det väldigt bra och det rullade på fint.
Vi rullade ganska så lugnt efter den fina kusten med sikte mot Valldemossa.


Mycket vackert för sinnet, blev det under dagen.
Just innan Valldemossa svängde vi vänster ned mot Port de Valldemossa. Längst ned tog vi igen oss lite innan det var dags för en rejäl klättring.
Jag startade sist och rullade ikapp Helmersson som låg i tät. Jag hade inga önskemål om någon maxning, utan lade mig i ryggen och försökte få till lite bilder.
Vägen är väldigt smal, ofta dålig beläggning och väldigt skarpa serpentiner. 
En snittlutning på 8% under 4,6 km klättring och väldigt mycket brantare på sina håll.
Väl uppe var det många som började vara lite slitna då vi nu cyklat 4,5 timmar och ännu inte ätit lunch. Vi rullade lugnt till Valldemossa där det blev en pizza och påfyllning av vatten.
Sedan vidare via Deia och Soller. Sista klättringen för dagen var Coll de Soller. Vi rullade lugnt fram till den "riktiga" klättringen bredvid biltunneln.

Just under 5 km och en snittlutning på ca 5%. Jag valde att rulla igång en stund efter alla andra. Inledningsvis hade jag bestämt mig för att köra medelhårt. Men när kroppen kändes bra och jag började komma ikapp de andra ökade jag till tröskelintensitet. Trots 6 timmars cykling i kroppen kändes det bra hela vägen och det var inga problem att öka.

Det blev hårt, men kontrollerat. En del sparat, men förstås ändå jobbigt. Kom upp på ganska exakt 14 minuter och skulle kanske kunna kapa en minut om jag maxat. Särskilt i början fanns det mycket mer att ta av. Effekten låg där jag önskade.

Hur som helst kändes det bra när jag väntade på övriga.

Ner och tillbaka via Bunyola och Santa Maria.

Många av de andra sa att de var riktigt tärda, men hade ändå inga problem när jag matade på ganska så hårt till Santa Maria. En effekt som jag nyss kört uppför och en bra bit över 40 km/h i snitt under totalt ca en mil.

Därefter siktade vi mot hotellet. Vi kan räkna in ytterligare 160 km och ca 7 timmars cykling. I morgon blir det vila efter 23,5 timmars träning på 4 dagar. Fokus kommer då att ligga på att arbeta och vila benen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar