söndag 27 maj 2018

Underlig känsla och höga farter

Kroppen har känts lite diffust konstig i veckan. Inte sjuk, men kroppen har till och från inte känts igen.

Jag vilade i fredags och i går blev det lugn cykling istället för den planerade hårdkörningen med tempohojen. Så igår 35 lugna kilometer med tempohojen och sedan ca 50 km med racern.

Strålande sol och efter halva tempoturen tog jag ett kort stopp innan jag vände hem.

In med tempohojen och ut med racern. Tillsammans med Katten blev det en fin, trevlig och lugn runda.
Katten, skuggan och jag

Idag stod det så distansrunda på programmet. Detta tillsammans med några andra cyklister i Vännäs CK.
Utsikt från fikabordet väntade
Totalt 100 km med fika efter ca halva vägen på Vindelns Camping.

Återigen kändes det inte bra när jag rullade igång. Men samtidigt kände jag inte mig sjuk.

Men rullar jag med lär det ju inte bli så hårt och då fungerar det ändå, tänkte jag.

De första 27 km gick också väldigt lugnt i motvinden. Ingen tryckte på något särskilt i förningarna och min snittpuls var extremt låg.

Jag började tro att jag var extremsliten och inte kunde få upp pulsen. Jag bestämde mig därför för en förning på MAF-intensitet (ca 140 i puls) för att se om puls och effekt var ungefär som vanligt.

Underligt nog kändes nu kroppen bättre när jag tryckte på lite.

För att inte belasta övriga för hårt blev det hårdare utför och lugnare uppför. En snitteffekt på 318 watt blev det under 20 minuter och en snittpuls på 141. 10-15 watt högre än när jag körde sist, men samtidigt inom felmarginalen när det gäller pulsvariation.

Det fortsatte sedan att rulla ganska så lugnt fram till Vindeln. Där blev det en trevlig paus och kaffe.

Efter fikat kvarstod ca 45 km cykling innan vi var tillbaka i Vännäs. Nu väntade bra vindar och Erik som tog första förningen satte tonen för resten av vägen till Vännäs. Han tryckte nämligen på rejält under en längre stund. Ja, sedan var det så det såg ut.

För egen del ville jag inte pressa under för lång tid då kroppen varit osäker. När det var min tur i medvind och mest utför provade jag ändå en riktigt hård tio och otroligt nog svarade kroppen bra.

Vi rullade på och när vi nådde Vännäs hade  vi snittat ca 41 km/h de 40 km från Vindeln. Så fort brukar det inte gå. Men med bra tryck och bra vindar så landade vi där.
Så fick vi även till ett cykelmöte

En trevlig runda och sedan rallycross och elitloppet.

Nu får vi se hur kroppen känns i morgon.