måndag 27 oktober 2014

Här kommer den tempobomb du väntat på!?

Så var det dags. Här kommer den information jag hållit på, den information som ni efterfrågat - eller eller kanske inte alls!?

För att bygga upp spänningen har jag kört några cliffhangers den senaste veckan och kanske har jag nu byggt upp förväntningarna eller farhågorna allt för mycket!?

Ni kanske har trott att familjen köpt en lägenhet på Mallorca och kommer att vistas varje vinterhalvår där från nu och all framtid. Nej, så är det inte även om tanken på många sätt är tilltalande.

Kanske trodde ni jag vunnit en miljonvinst på travet - hade inte varit fel, men tyvärr.

Jag har inte heller sagt upp mig för att leva på sparade pengar, motivation och kärlek.Jag trivs bra med mitt arbete så jag håller nog fast vid det ett tag till.

Inte heller har jag köpt en Picasso, fått ett proffskontrakt i cykling, erbjudits en huvudroll i nästa storfilm eller blivit utnämnd till årets bästa chef.

Nu när ni sänkt förväntningarna en del släpper jag nu det jag kallat för bomben.


Här kommer det: Jag har nu blivit med tempocykel. En helt ny fin och snabb tempocykel.

Nu tänker nog några av er - och? Det var inte mycket att bygga upp en bomb kring.... Medan andra nog blir lite taggade och intresserade!?

Någon av er tycker säkert denna satsning/investering är korkad. Köpa en ny dyr tempocykel då jag inte vet om jag kan bli bra på detta, om jag ska tycka det är kul, och att inte ens veta att min kropp pallar med tempoställningen som krävs i sammanhanget!? Inte smart!

Ja, så kan det vara men efter många och långa funderingar bestämde jag mig för att: Nu kör vi! Jag står för det och det känns rätt, sedan vet man aldrig hur det ser ut när satsningen utvärderas. Men visst måste man våga för att ha en chans att vinna!?

Innan du bestämmer dig vad du ska tycka - läs hela inlägget. Sedan är ju alla fria att ha sina egna tankar och sina egna mål.

För min del väger jag också in och tänker in så mycket mer än själva cykeln. En tempocykel är tänkt att betyda så mycket på så många sätt.

En sak är att detta blir ett avstamp för att se framåt, hitta motivation och sätta mål. Att mitt i den livssituation vi befinner oss hitta något nytt och kul att fokusera på. En symbol för hur jag vandrar vidare, eller kanske trampar vidare...

Den nya tempocykeln betyder till att börja med att jag behöver lägga om hela mitt träningsupplägg. Detta då det inte är riktigt samma kvalitéer som krävs för landsväg som för tempo.

Sedan behöver jag förstås också ägna tid i tempocykeln även under vintersäsongen för att vara bättre förberedd när säsongen börjar.

Jag börjar alltså med något jag aldrig tidigare provat, men som jag har en känsla av kommer att kunna gå riktigt hyfsat med tiden, bara jag har tålamod. Det är inte sommaren 2015 jag ska vara som bäst utan kanske 2017?! Sedan vore det inte helt fel om det redan kommande säsong känns att jag är på rätt väg.

Tanken är alltså att jag kompletterar min huvudgren landsvägscykling med tempo och dessa två discipliner är tänkta att ligga som fokus i träning och tävling. Sedan har jag MTB som en liten bonus och inte som ett fokus.

Min nya tempocykel innebär också att mina mål och satsningar för nästa och de kommande säsongerna ser ut att bli helt annorlunda. Går allt som jag tänker blir det mycket nytt.

Bland annat är det ju så att det inte finns några tempolopp i Västerbotten. En ny tempocykel är alltså även en ingång mot fler resor, både på gott och ont.

Planen är alltså att resa mer och i samband med varje resa förhoppningsvis både få in tävling både på racern och tempocykeln.

Utifrån det är planen att satsa på att delta i så många deltävlingar som möjligt i den riksomfattande Mastercupen. Det kan också bli en del lopp i Seniorcupen. I båda fallen sätter väl i första hand tiden och avståndet gränsen. Tävlingarna som ligger väldigt långt söderut - läs ex Skåne är inte aktuella.

Om det sedan känns bra och går bra under säsongen blir det stora målet att delta på SM, och förhoppningsvis prestera så bra det bara går där. Det finns större förutsättningar år ett att det ska gå hyfsat på landsvägsloppet, men det känns mer meningsfullt att åka långt om man även kan vara med på tempoloppet. Där blir det nog mest se och lära, vilket blir huvudinriktningen år ett när det gäller tempo.

Det behövs alltså en hel del bra och fokuserad träning för att inte helt göra bort sig och det ska bli platt fall. Men att våga för att vinna är som sagt alltid helt rätt.

Jag tänker alltså att det rent allmänt blir många fler trevliga arrangemang de närmsta somrarna och dessutom att vi under sommarmånaderna ska kunna slå två flugor i en smäll genom att få husvagnssemestrar i anslutning till flera av dessa arrangemang. Katten kör ju både löpning och cykling så jag hoppas att vi kan hitta trevlig träning och bra arrangemang även för henne. För sonens del blir det till att söka roliga upplevelser. Alla tre gillar vi campingsemestrar.

Jag planerar alltså för fler cykelarrangemang och samtidigt mer tid med familjen och fler semestertripper. Sedan får vi se hur allt går att få ihop och hur det verkligen blir. Men det blir en senare fråga.

Förutom allt ovanstående känns det riktigt spännande att ha satsat på en så stor investering och jag hoppas att det kommer att bidra till motivationen både nu och framöver.

Alla snygga bilder på skönheten kommer förhoppningsvis i morgon. Då hoppas jag den ska vara monterad och klar. Lite osäker känner jag mig dock då jag inte har koll på detaljerna på samma sätt som på en racer. Men det ska nog gå.

Okej då. Här kommer en bild från kartongen, och är det inte så att lite av cykeln också syns!? Några av er vet vilket märke cykeln har då ni känner igen utformningen av kartongen, andra vet inte mer.


Vad det är för cykel? Ja, den informationen kommer inom kort. Jag kan dock säga att det inte kommer att vara cykeln som sätter gränsen för prestationen. Känns rent allmänt roligt och spännande.

9 kommentarer:

  1. Å det var som fasen Tomas! Grattis grattis!
    Ja å välkommen till Gladiatorernas värld!
    Om du läst min blogg så kanske du vet att jag anser
    att vi tempocyklister är som gladiatorer!
    En häftig och väldigt extrem sportgren som jag bara
    älskar!!! Finns inte mycket som slår känslan när man står
    på starten och tajmar in 5, 4, 3, 2, 1 kööör!!!
    Så häftigt slår allt!
    Ja du/ni är välkomna upp å köra våra tempolopp i norr om tid och lust finns.
    Jag tror vi räknade in 11 st förra säsongen.
    Sen så ska jag som sagt köra säsongsstarten första helgen i maj
    Smack- och Hofvettempot! Där kanske vi ses.
    Än en gång väldigt väldigt stort grattis cykelbroder!
    Dock så vet jag inte men gissar på en Canyon tempohoj! Tycker mig skönja den snygga röd/svarta därinne!!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Mazze. Du har alltid sagt att det är tempo som gäller. Nu får vi se om det gäller även mig. Känns spännande att prova att vara Gladiator.

      Ja, det kanske blir en tur upp till er. Kanske då kan få en del tips etc....

      Om det blir något redan första veckan i maj? Ja, kanske. Dock kan det vara lite väl tidigt på säsongen. Måste ha känts riktigt hyfsat innan då det denna helg endast är tempolopp och inte kommer jag ha hunnit med många pass ute på tempocykeln.

      Röd och svart - ja du har korpögon. Canyon - inte omöjligt. Du vet att jag brukar hålla mig till det märket. Återkommer med mer detaljer.

      Radera
    2. Ja då räknade jag ihop alla tempoloppen som körs. Men licensierade så är det väl 9 st. de övriga rena träningstempolopp. Luleåtempot(21,6km), rekordmilarna(totalt 6st om 10km vardera) i Piteå, nationaldagstempot(23km) i Älvsbyn och mockträsktempot(30km) i trakterna av Boden .
      Så nog finns det lopp att köra här uppe i Umetrakten, vet jag dock inte om det finns nått annat än Gottne i slutet på juni månad...
      Uppstarten av säsongen är ju första helgen i maj då smack och fredrikshof kör sina tempolopp var sin dag! Det var några gubbar härifrån ned i våras å körde. Rekordkallt var det visst! Men planen är att jag å några till ska köra i alla fall.
      Lycka till med tempoträning och vidare äventyr Tomas!

      Radera
  2. Va roligt! Man måste göra det som känns rätt och roligt, det kommer bli skitbra det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det har du rätt i. Känns det bra och roligt är det ofta rätt. Jag hoppas verkligen det är så.

      Radera
  3. Coolt. Då var jag rätt ute :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju å andra sidan nästan alltid rätt ute...

      Radera
  4. Vad vinner man om man gissar rätt:
    Jag gissar Canyon Speedmax CF 9.0. Eventuellt med ändelsen pro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev nog bara äran.....Du hade helt rätt!

      Radera