lördag 1 november 2014

Vätternrundan 2015: Team Sportia Umeå - SUB 8

Efter att kört Vätternrundan tre år i rad 2011-2013 bestämde jag mig att i år ta en paus. De mål jag satt upp var uppnådda och det kändes som utmaningarna för stunden var uttömda.

2013 cyklade vi runt sjön på 7.44 och det kändes som att det fanns mer att ta av om vi hade haft ett högre mål för gruppen. Jag hade då på mina tre år haft en snittid på 7.55 och bättrat tiden för varje år. Som cyklist har jag också kontinuerligt utvecklat min kapacitet och min förhoppning var att 2014 skulle bli mitt bästa år, hittills. Att sätta ett mål på under 7 timmar kändes dock trots detta lite väl långt borta. Därför blev det en paus.

Jag hade ingen tanke om att köra Vätternrundan 2015 heller, trots att målet är att vara ännu starkare nästa år, utan jag har haft helt andra mål i sikte inför nästa säsong. Främst handlar det om Mastercupen/Veterancupen och att komplettera med en ny disciplin - tempo.

Så blev jag kontaktad av initiativtagarna till en ny typ av VR-satsning. En satsning som innebar att plocka ihop ett gäng cyklister där alla skulle komma från Umeå med omnejd. Målet skulle vara att cykla under 8 timmar och förutom själva loppet också få till lite gemensamma träningar etc. Team Sportia i Umeå sponsrar satsningen. Efter lite funderingar och resonemang med bror som också erbjöds att vara med kom vi fram till att detta kunde vara en rolig ingång.

I samband med att vi skulle bestämma oss blev jag och bror också erbjudna att vara med i Ride of Hopes Sub 7.30 grupp. Det kändes också tilltalande, då det alltid är roligt att utmana sig ännu mer när det gäller själva cyklingen. När vi vägt in helheten med att TeamSportia-gruppen blir en lokal satsning, att vi får möjlighet att lära känna fler i området, att vi har stor tilltro till initiativtagarna och att det verkligen gagnar cyklingen häromkring valde vi Team Sportia sub 8.

Så 2015 blir det till att köra i gemensamma kläder från Team Sportia, medan de tidigare tre starterna skett i HappyMTB:s regi.

Peter Olofsson och Tobias Rosenkrantz från Sävar CK som skött det administrativa och det mesta av förarbetet har gjort ett mycket bra jobb, och snart är det mesta praktiska klart och vilka som ska delta är också snart spikat.

Vad gäller det sportsliga så ha jag erbjudits att vara ansvarig för gruppen/kapten, medan Tobias R och bror blir vicekaptener. Jag tror och hoppas att det ska fungera fint att tillsammans med gruppen lotsa oss in under 8 timmar.

Vi satsar på 30 deltagare och att vi tillsammans ska få till ett antal träningar under våren för att bli så effektiva som möjligt i vår belgiska klunga. En förutsättning för att bli effektiva är att vi inte är för många cyklister som går runt och att det är en stor fördel om alla tränat ihop. Tanken är därför att vi håller oss till vår grupp under själva loppet och inte kör tillsammans med andra grupper och/eller cyklister även om de har bra kapacitet.

Blir vi för få som orkar gå runt när vi kommit en bit in i loppet är det möjligt att vi gör några undantag från detta och släpper in fler cyklister som kan gå runt med oss och säkerställa att vi håller farten som krävs.Sådana beslut får dock tas under själva loppet.

I övrigt kommer vi att sätta ett schema för hela rundan för att säkerställa att vi håller rätt fart, vi kommer att ha helt egna depåer och vi kommer att sätta samman ett dokument kring vad som gäller före men framför allt under själva loppet.

Sedan vet alla vi som tidigare kört i snabbgrupper att det krävs mycket träning och bra förberedelser.
och att det inte får strula allt för mycket på vägen. Det är ju ändå så att vi behöver ligga på ett snitt just under 40 km i 30 mil, och det fixar man inte hur som helst.

Ja, detta känns som en rolig grej och som en bonus till övriga satsningar jag planerar för 2015. Allt eftersom bitarna faller på plats återkommer jag med fler tankar.

Det känns inspirerande och bra att få till ett samarbete med Team Sportia och med många cyklister i närområdet - så nu kör vi.

2 kommentarer:

  1. Ojj! Häftigt! Var försiktiga bara. Mina cykelbröder här uppe har kört två gånger med en sk
    snabbgrupp. De har klarat målen bägge gångerna men tyvärr!
    Bägge sub-grupperna har drabbats av ganska allvarliga vurpor. Första sub-gruppen som drabbades var pga olja på vägbanan. Men den senaste sub-gruppens massvurpa orsakades av några utomstående som skulle tränga sig in i vår sub-grupp. Så var observanta nu så nu inte råkar ut för tråkigheter bara Tomas.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir skoj. Vi ska göra vårt yttersta för att minimera risken för krascher etc. Tyvärr kan de inträffa ändå. Vi hoppas att det uteblir.

      Radera