fredag 13 november 2015

Hos oss är just du välkommen!

Vilken dag!

Idag var det sista arbetsdagen på ett tag. Ja, det blir nog en del arbete även då jag är på tur, men inte på arbetet på en dryg vecka.

Men det var inte det som gjorde att detta är en speciell dag. Nej, I dag har vi haft invigning av Vegaskolan. En helt ny skola och ett nytt bibliotek. 

En vision och en tanke som skapades för många år sedan är nu verklighet. En helt ny skola och ett nytt bibliotek med lärande, trygghet och kultur i fokus. Att det sedan är ett passivhus i framkant vilket sparar vår miljö är ett extra stort plus.

I dag har vi tillsammans med eleverna ägnat hela dagen åt att fira att vi nu tillsammans ska ta nya steg i vårt lärande, och detta i fantastiska lokaler. Dagen har innehållit sång, musik, tal, aktiviteter och allmänt glada barn och vuxna.

Som en liten del av dagen höll jag ett tal för alla elever, medarbetare, politik och allmänhet som bland annat innehöll följande:

Jag är glad och stolt över att stå här med er idag.

Först fanns det bara tankar och visioner. Sedan streck på ett papper, och nu står vi här och allt har blivit verklighet.

Nu kan alla elever rymmas, både nu och framöver. Nu kan vi skapa lugn, arbetsro och lärande på ett ännu bättre sätt. Skolan och biblioteket ger oss alla möjligheter.

Här ska vi ta nästa steg i vår utveckling.

Jag ser framför mig glada och trygga barn och vuxna som vill utvecklas och lära sig - allt. Ja, det finns inga begränsningar. Här ska vi upptäcka och här ska vi utvecklas.

Här är vi tillsammans.

Vi vill hjälpa dig att förverkliga dina drömmar.

Hos är just du välkommen. 

Ja, hos oss är alla välkomna - oavsett vem du är, hur du är, eller vart du kommer ifrån.  

Du är välkommen om du bott i Vännäs i hela ditt liv, om du flyttat hit från Umeå, Robertsfors eller kanske Stockholm. Och du är lika välkommen om du gjort en längre resa från Syrien, Somalia eller något annat land.

I vår skola och i vårt bibliotek är ni alla välkomna. 

Tillsammans uppnår vi drömmar.

Vi utvecklar oss själva, våra kamrater, Vännäs och Sverige.

Vegaskolan är framtidens skola - och ni är alla framtiden. 

Ja, just du är framtiden.

Ta vara på den.

Tack.

Det var alltså ett litet utdrag från mitt tal. Fick en snabb feedback av sonen när jag kom hem. "Du lät inte särskilt glad. Inte som du brukar låta när du är hemma". Den var ju sådär...

I morgon lördag fortsätter invigningen. Igår var föräldrarna i fokus, i dag var eleverna i fokus och i morgon är medborgarna i fokus. 

Detta blev ett av mina få inlägg som inte i första hand handlar om cykling. Du som läser får ta att i bland blir det ett sidospår, men så är jag snart på banan igen.

Själv ställer jag nu om för fokus mot Gran Canaria. Jag åker söderut i morgon och hoppas på mycket cykling från söndag till söndag. Just nu är jag dock tyvärr förkyld och inte ser det helt hoppfullt ut, men något dygn till och lite sömn hoppas jag gör susen. Återkommer med rapporter från södern.

1 kommentar:

  1. Aiiie Aiiie ompa ompa!!!
    Ah jag bara körde bli frisk dansen å sången för dig Tomas!
    Nu bliru frisk på nolltid förstår du :-)
    Hoppas du får riktigt jobbiga cykelpass söndag-söndag!
    Det innebär ju att du tränat på utav bara den!
    Bli frisk kör hårt!

    SvaraRadera