onsdag 11 maj 2016

Maxintervaller och crispet i benen försvann

Ikväll var det åter träning med Vännäs CK. Min plan för dagen var att vi skulle få in lite intervaller på schemat. Totalt var tanken att rulla ca 40 km, och att då krydda med 5 tuffa inslag.

Vi blev för dagen 8 cyklister och jag är ganska säker att alla var trötta innan kvällen var över.
Lugn uppvärmning
Vi rullade lugnt i 10 km innan vi körde igång. Först blev det 2 km maxinsats ggr 3 med mellan 6 och 10 minuter lugnare cykling emellan.
Så rullade vi lite till innan verkligheten började.
Redan i första intervallen chockade jag kroppen och jag insåg ganska snabbt både att jag inte var ordentligt uppvärmd och att de senaste 9 dagarna har tagit bort en hel del crisp i benen. Pulsen rusade och benen brände.

Jag hade dock bestämt mig för att sota ur kroppen och inledde med 1000 watt och sedan 30 sek kring 670 watt. Sedan planade insatsen ut kring 400 watt i resten av intervallen. Snittet för intervallen blev 430 watt. Farten låg kring 46-48 km/h där det var platt och självklart långsammare uppför och snabbare utför.

De följande två intervallerna blev likartade, det var bara tiden som varierade beroende på att det var mer eller mindre lättåkt där vi körde intervallerna. 2 minuter och 45 sekunder, 2 minuter respektive 3 minuter och 10 sekunder landade det på för min del.

Efter lite vila avverkade vi en km i hög fart. Denna gång landade det på 520 watt, och de första 20 sekunderna hade ett snitt på ca 750 watt.

Efter de fyra intervallerna kändes det att benen började bli sega. Det var bara drygt 9 hårda minuter, men även det kan göra mig trött.

Alla 8 som var på plats i dag trampade på mycket bra och jag uppfattade att alla tyckte det var roligt, jobbigt och givande.

Vi rullade tillbaka mot Vännäs för att avsluta med Pengsjölia. En klättring på ca 2 km och en snittlutning på 5%. Samma avslutning som på Vännästrampet.

Jag hade gått hårt på intervallerna och kände att benen var trötta, så jag bestämde mig för att inte maxa från start, men ändå köra hårt. Därför tog jag rygg på Helmersson som drog upp farten. Vi låg i drygt 350 watt i lite över 4 minuter. Det var då inte långt kvar, så då bestämde jag mig för att bränna ur lite mer och ökade till 440 watt sista minuten.

Totalt fick jag ihop drygt 14 hårda minuter. 4 minuter kring 350 watt och nio minuter mellan 400 och 1000 watt. Det blev helt klart en bra träning.

Jag blev trött och det blev också de andra. Alla verkade nöjda och glada när då nådde "mållinjen". Vi rullade sedan tillbaka till start för dagens träning och tackade varandra för en bra kväll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar