onsdag 11 januari 2017

Intervaller - Mjölksyran brände mer än på länge.

Idag var jag inte mitt starkaste. Helt klart börjar benen bli sega. Det är dock helt enligt plan då målet är att långsamt bryta ned för att senare bygga upp.

Jag insåg redan innan dagens intervaller att det skulle kunna bli jobbigt då jag kände av mina fem raka dagar med intervaller, och särskilt gårdagen som var tuff.

Jag tog därför en längre uppvärmning för att få benen på banan. Efter 28 minuter kändes det som att nu var det dags.

Även idag körde jag 30 - 30. Men till skillnad mot tidigare körde jag hårdare på det hårda och lugnare på det lugna. Jag siktade på ca 470 watt respektive 230 watt. Som vanligt hög kadens, vilket innebar ca 110.

7 minuter intervaller, 6 minuter lugn cykling, 7 minuter intervaller, 3 minuter lugnt och slutligen 7 minuter intervaller. Totalt alltså 21 minuter av intervalltid under 30 minuter.

Första sju minuterna kändes ganska bra, och även de första fyra intervallerna på andra blocket. Sedan blev det riktigt jobbigt och nu det kändes det verkligen att benen inte var så pigga som tidigare dagar. Det blev till att kämpa lite extra. För att riktigt utmana ödet kortade jag vilan till 3 minuter inför de sista sju intervallerna.

Nu tog det emot redan efter två intervaller. Sedan var det bara pannben som gjorde att jag mäktade med de sista fem. Det brann mjölksyra i benen. Nu sjönk också effekten. Jo, jag lyckades hålla 470 watt i alla sju intervallerna, men jag fick gå ned till ca 200-210 watt på vilan för att få ur tillräckligt med mjölksyra till nästa hårdkörning. Sammantaget innebar det att snittwatten blev lägre för den sista sjuan.

Det blev ändå en bra träning där jag totalt rullade 70 minuter.

Den normaliserade effekten blev 363 och 364 under de första två sjuminutersblocken. Den faktiska watten ca 10 lägre.

Den sista sjuan körde jag alltså vilan på lägre effekt vilket innebar att den normaliserade effekten sjönk till 350 watt, men det får vara okej. 

För dagen var det inte pulsen som satte stopp, utan där fanns det mer att ta av. Benen däremot sa att det inte fanns så mycket mer att ta av. Det är klart, hade det varit tävling kunde jag nog bränt ur lite mer.

Rent generellt passar inte denna typ av intervaller mina muskler och min kropp då jag bränns ur ganska rejält av många snabba effektökningar och ojämn körning. Samtidigt är det ju bra att träna på det jag inte är så bra på. Det boostar också Vo2 max. För att göra kroppen rättvisa presterar jag klart bättre på jämnt och hårt tryck, men det får bli en annan dag.

Ja, då var det vila till i morgon kväll. Tänkte att kanske blir det intervaller för en gångs skull. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar