måndag 9 januari 2017

Tog i, men efter 10 minuter var det klart

Som planerat fortsätter jag med intervaller varje dag under en tid. För att det ska fungera går det inte att köra för länge och inte heller för många intervaller.

Idag var det lite av en vilodag, då det endast stod en intervall på programmet.

Uppvärmning i 10 minuter, 10 minuter på 270 watt inklusive några kortare spurter. Därefter rullade jag lugnt i 10 minuter innan jag skulle köra mitt enda block med intervaller.

Först fem minuter med 15 sekunder hårt och 15 sekunder lugnare. Sedan direkt fem minuter med 20 sekunder hårt och 20 sekunder lugnare. Totalt alltså 10 minuter där jag hade chansen att bli lite trött. Den hårdare delen med ett riktmärke på 440 och den lugnare på 270. Det gällde både för första och andra femman.

Pulsen drev på bra med detta upplägg och det blev en snittpuls på 87% och de sista fem minuterna ett snitt på 90%. Sista minuten uppe på 93%.

Som vanligt körde jag hög kadens vilket innebar samma växel på både den hårdare och lugnare delen och då en kadens på ca 90 respektive 110.

Varje intervall med hårdkörning fick ett igångdrag på mellan 500 och 600 watt.

Den första femman blev det 352 watt och den andra femman 360 watt. Med det här upplägget blev det jobbigare än om jag kört med jämn intensitet.

Det blev alltså en tia på 356 watt och sedan fem minuter på distansintensitet innan jag rullade lugnt sista 10 minuterna.

Ja, det gick fort så var en timme avverkad.

I morgon fortsätter intervallerna, och känner jag mig hyfsat okej kan det nog bli ett rejält tufft pass att se fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar