fredag 26 maj 2017

Kris på skofronten

När jag åker på tävlingar brukar jag ha dubbla upplagor av det mesta. Du vet ju aldrig när något går sönder. Det innebär att jag har flera par hjul, flera tempodräkter, flera tröjor osv.

När jag var på min senaste tävling i Västerås fick jag problem när jag skulle ta på mig skoöverdragen inför lördagens tempolopp. Det kändes som de gick sönder, men som tur var hade jag fler par med mig.

När jag tittade lite mer noggrant såg jag att överdragen fortfarande var hela. Det var istället mina cykelskor som hade havererat i spännet. De gick fortfarande att stänga, men det stack upp vassa delar. Jag löste det för stunden med att köra eltejp över det vassa.

Dagen efter mådde skorna ännu sämre och sedan har det fortsatt så.

Jag hade sedan några månader tillbaka bestämt mig för att köpa Shimanos nya bästa sko SH-RC9 S-Phyre. Jag har alltid kört Shimano och vet att de passar min fot, och ville därför inte byta. Jag har också hela tiden kört deras bästa modell.

Men hur jag än sökt har inte denna sko funnits i min storlek. Den är slut i lager överallt.

I måndags blev det kris då mina skor sa till mig att nu var de slut på riktigt. Det blev helt enkelt kris.

Jag bestämde mig då för att inrikta mig på Shimanos näst bästa sko - RC7. Jag hade sett de live då Christoffer i klubben har sådana och han är också mycket nöjd. Skon hade också fått mycket bra recensioner.

Jag hade ingen lust att chansa med ett nytt märke, så det blev till att köra på RC7. Då det var kris hastade jag in på wiggle och beställde. Jag betalade också extra för expressfrakt. Även inklusive frakten var det trots allt halva priset mot de skor jag först bestämt mig för.

Beställning vid 14 på måndagen. Sedan gick det fort. Redan på tisdag vid lunch knackade de på hemma hos mig. Ingen var dock hemma. Men är det express så är det. De sökte mig därför först på kommunhuset och blev där vägledda till Barn- och utbildningskontoret där det lämnade skorna.

Jag var på tur, och hämtade de lite senare. Hemma vid fem satte jag på klossar och på 20 minuter var skorna fixade och jag ombytt. Sedan rullade jag iväg på vår träningstävling vi hade i tisdags.

Där blev det nya wattrekord på 20 sekunder, 30 sekunder och en minut. Kanske var det de nya skorna?

2 kommentarer:

  1. Det är *alltid* den nya grejen du har köpt! Våga inte ens tänka annat!

    PS Egentligen fattar jag det inte: du har en bra blogg och hur många trogna och duktiga läsare som helst - och du kom inte på tanken att be om lite hjälp! Men all that ends well...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt positiva omdöme om bloggen, och det känns verkligen kul att det är så många som vill läsa det jag skriver. Sedan ska jag ta med mig att om det blir verklig kris finns det nog många hjälpare där ute.

      Radera