onsdag 12 juli 2017

4 "berg" på en kväll med Vännäs CK och ingen framväxel

Mycket träning på slutet och idag fortsatte det med tisdagsträning med Vännäs CK. Idag blev vi 13 stycken vilket var rekord för säsongen. Roligt. Extra skoj att vi hade två helt nya cyklister hos oss för första gången. Hoppas ni dyker upp igen.

Vi bestämde oss för att rulla Hössjörundan i ett lugnt och behagligt tempo och sedan blev det några intervaller som bonus.

Ingen sol i kväll, men ändå skönt och behagligt. I början rullade vi verkligen lätt och det blev väldigt lugnt och socialt.
Totalt var det inplanerat 5 fartökningar där var och en fick ta sitt eget tempo. I övrigt alltså lugnt på den runda som var totalt lite under 60 km.
De första två frifartssträckorna var korta och varade bara ca 1,5 minut vardera. Det var inte heller så att det maxades ur helt.
Så var vi framme vid Rödtjärnsberget. Ett kort stopp innan vi skulle ge oss iväg uppför den ca 1,8 km långa klättringen som börjar beskedligt men som sedan har ca 800 meter på ett snitt motsvarande 9% och sedan planar det åter ut på slutet. Snittet för hela sträckan landar då på drygt 5%.

Innan vi rullade iväg tänkte jag lägga ned kedjan på den lilla klingan fram, då jag gillar att ha hög kadens i klättringar. När jag tryckte på växeln hände dock inget alls. Då kom jag ihåg att jag hade lagt batteriet på laddning i eftermiddag och glömt det. Aj, då. Då blev det till att fixa klättringen på stora klingan.

På den första lite mindre branta delen tog jag det ganska lugnt och dessutom hade några rullat iväg innan. Men så brantade det till och jag insåg att det skulle behövas hög effekt om jag skulle få till någon vettig kadens på stora klingan. Benen svarade förvånansvärt bra trots för mig hög effekt.

Ungefär 530 watt första minuten, och sedan var jag i kapp Erik som var först. Jag tog det lite lugnare ett tag och ökade sedan igen mot slutet. Total blev det tre minuter på i snitt 470 watt, vilket kändes positivt. Gick överraskande bra trots väl låg kadens för min smak.
Vi rullade vidare mot Hössjöberget som inte alls är lika brant, men bra mycket längre. Totalt 3,6 km med en snittlutning på 3%. Men innan vi var framme där väntade lugn social cykling.

Innan stigningen stannade vi kort och sedan rullade vi iväg. Christoffer tog spets och hade ett bra och jämnt tryck uppför stigningen. Jag låg just bakom och många andra var med. Han tog en riktigt rejäl förning på nästan 4 minuter. Många var fortfarande med och imponerade med sin cykling, då det dittills krävts 330 watt för mig att ligga i rygg.

När Christoffer kände att han var färdig tog jag över och höjde tempot. Blev sedan också ett litet ryck. Fortfarande var dock både Erik och Niklas med i rygg. Erik hamnade först i ganska lugn cykling innan jag åter gjorde ett ryck och tryckte på upp till toppen. Trots ojämn cykling på slutet med ryck och att det slog av blev det 470 watt sista 2,5 minuterna och de 7 minuter vi körde på 370 watt. Ett bra besked då det inte var slutsålt.

För övrigt var det väldigt bra fart på många håll uppför Hössjöberget. Bra jobbat!
Christoffer tog en jätteförning i början, och inte underligt att det blir lite jobbigt innan toppen.
Fortsatt lugn cykling mot den sista klättringen för dagen. Pengsjölia. 2,1 km med i snitt 4% lutning, men klart brantare i mitten av klättringen. Samma klättring är också målbacke på söndagens Vännästrampet.




Så gav vi oss av, och det blev ganska avvaktande till en början och sedan några ryck. Även denna klättring kändes klart bra. Tror jag ligger hyfsat bra med min plan att få till en formtopp i slutet av månaden då det är Nordiska Mästerskapen. Sedan är det förstås långt dit, så jag tar inget för givet.
Sista klättringen för kvällen avklarad
Lite foto innan vi rullade tillbaka in mot Vännäs och sedan hem för lite fika.

Ytterligare en trevlig kväll med Vännäs CK. Nu hoppas jag se många från Vännäs CK och andra cyklister på söndagens Vännästrampet. 

2 kommentarer:

  1. Du presterar en imponerande effekt i pedalerna, törs man fråga vad du väger?

    SvaraRadera