måndag 10 juli 2017

Vännästrampetrundan och nästan 1000 km

Idag fortsatte mitt block med hög träningsbelastning. Den har bestått av mycket träningstid och dessutom en hel del hårdkörning.

Idag var planen att cykla Vännästrampetrundan. En tur på 125 km som går via Nordmaling, Bjurholm och hem till Vännäs.

Förutom att få bra träning skulle jag säkerställa att det inte var några vägarbeten eller dylikt inför helgens Vännästrampet.

Jag hade hoppats få med många Vännäscyklister, men igår var en hel del på en tur till Vindeln vilket nog tog en hel del då intresset i dag var svalt.

När jag skulle åka iväg trodde jag att vi bara skulle bli två stycken. Jag och Pierre Kuster som är på besök här i norr och i vanliga fall cyklar med Stockholms CK. När jag väl kom till samlingsplatsen var dock även Helmersson där vilket var skoj. Tre stycken alltså.

Det som var mindre skoj var att väderleksrapporten inte stämde. Det skulle vara uppehåll, men i början av vår runda var det spöregn och det var ingen större propaganda för cykling. Men bara efter ca 15 km blev vädret bättre och resten av rundan var vädret helt okej.

Det gick ganska lugnt och kontrollerat de först 55 km fram till fikat i Olofsfors.
Efter lite kaffe satte vi av mot Nordmaling och nu gick det klart hårdare. Trots att det mest är uppför till Bjurholm och sedan väldigt mycket upp och ned till Vännäs gick det ganska så fort. Ett snitt på 37 km/h är helt klart bra på denna väg, särskilt då vi inte matade hela tiden.

För egen del körde jag förningar på ca 4 km och kring 350 watt. Det blev 7 stycken bra intervaller och det kändes som bra träning.

Även Helmersson och Kuster körde på bra och det blev ett pass med bra kvalité.

När vi åter nådde Vännäs hade jag de senaste 11 dagarna rullat 950 km utomhus och dessutom trampat 3 timmar trainer som inte ingår i detta. Total träningstid ca 29 timmar. Helt klart bra och gediget. I morgon fortsätter vi med träningen, men sedan är det dags för en vilodag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar