lördag 16 juni 2018

SM-banan: Oj, oj, oj!

Ja, då är vi till slut framme i Båstad. Från långt upp i Norrland och genom hela Sverige nästan längst i söder. Många mil blir det.

Det har också varit vår allra första resa med vår nya husbil. Resan ned har gått bra, men än krävs mycket träning på hur vi ska bo in oss på bästa sätt.

Idag har vi också fått vår älskade husvagn såld. En husvagn vi haft i 11 år, och som verkligen varit bra. Skönt att få den såld, men lite av en sorg.

Idag var också tanken att jag skulle kört Vätternrundan med Masklungan, men jag fick inte ihop logistiken tillsammans med SM. Så kan det vara. Såg att målet på att köra under 7 timmar lyckades. Grattis!

Åter till dagen. Framme i Båstad körde vi SM:s linjebana med husbilen. Banan blir ingen lek. Jade hört från många att den var tuff, men känslan är att den är ännu tuffare än vad jag kunnat tro. 

Extremt smalt mest hela vägen. Otroligt brant och väldigt lång klättring i början. Det var så brant på vissa delar att jag nästan var orolig att husbilen inte skulle orka upp. Mitt på banan en mindre klättring, som i andra tävlingar räknats som den stora. Så en mastodontbacke utför. Riktigt smalt och 90 graderssväng på slutet. Ja, det ska sedan rulla 7 varv.

Något liknande har jag aldrig cyklat. SM blir ett lopp för den lätte cyklisten som är bra på att placera sig i klungan och som har stort mod. Jag är inte en av dom.

Ska provköra linjebanan i morgon. Planen är även att rulla igenom tempobanan med bil och cykel. Hoppas verkligen den passar mig rejält mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar