fredag 6 juli 2018

Sverigecupen - Siktet mot toppen och SM-medalj!

Ett litet bokslut av första delen av säsongen 2018 är på sin plats. Jag har två huvudmål för denna säsong - medalj på SM-tempot och topp 2 i totalcupen i Sverigecupens tempo.

Tyvärr har jag missat ett tempolopp i Sverigecupen och ett annat ställdes in. Inte bra för totalen i tempo respektive för totalen där vi räknar både tempo och linje.

Men säsongen har börjat bra och jag är nöjd med nästan alla lopp. Här hittar du en sammanfattning av mina resultat och tankar kring loppen.

Jag lyckades ta ett SM-silver, så min första och viktigaste målsättning denna säsong är uppnådd!

I tempocupen har det varit fyra tävlingar och det har blivit: DNS, 3:a, 1:a, 1:a. Det innebär att jag skrapat ihop 65 poäng. Det räcker till en delad förstaplats med Patrik Boström från CK Fix (Skåne) som också har två segrar en tredjeplats och en DNS. På tredje plats ligger Glenn Dahl från CK:sundet på 40 poäng. Jag borde ligga ganska bra till att klara min andra målsättning för året att vara topp 2 när säsongen är slut, men då krävs förstås att resultaten fortsätter att rulla in.

Jag är också nöjd med starten i linjecupen. Här har jag dock missat 4 lopp och två lopp jag deltagit i var inget för mig då ett var GP och ett annat spurt. Men på de tre lopp jag deltagit i och som det funnits okej förutsättningar har jag en seger, en fjärdeplats och en 6:e plats. Det får jag säga är bra. Det ger mig en 7:e plats totalt i linjecupen och mer kan jag inte förvänta mig. Trots allt är det bara 10 poäng till tredjeplatsen, men kan jag hålla mig kvar häromkring är jag nöjd.

I totalcupen där vi både räknar tempo och linje ligger jag tvåa. Bara två poäng före Patrik Boström på tredjeplats, men ljusår efter Richard Lööw från Cykloteket Racing Team som leder. Med en bra avslutning på säsongen finns det viss chans att jag kan hålla mig kvar på pallen vilket vore riktigt skoj.

Nu återstår 6 tävlingar i Sverigecupen under augusti och september innan vi kan summera 2018. Men innan dess har vi Nordiska Mästerskapen i början av augusti. Ja, jag ska förhoppningsvis också trampa vårt lokala lopp nästa helg - Vännästrampet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar