måndag 19 november 2018

Mallorca - Det släppte uppför, en prövning och Randa i fjärran

Hittills har alla dagar på Mallorca gått enligt planering både vad gäller sträckor, mängd, intensitet, väder mm.

Idag var det första dagen med osäkerhet. I går kväll sa väderleksprognoserna nämligen att det skulle bli bedrövligt väder på hela ön.

Jag förde ett resonemang med Kristian och Ricky som också var rådvilla. Vi bestämde oss helt enkelt för att avvakta fram till frukost och då ta ett beslut.

Till frukost kunde vi i alla fall konstatera att det skulle bli regn och blåst. Grabbarna föreslog en tur till Randa och självklart tackade jag ja.

På med typ alla kläder jag har med mig på resan och sedan riktning till deras hotell.

Vädret var fortfarande ganska hyfsat. Inte så kallt och mest dugg. Så fortsatte vädret även efter att vi sammanstrålat och vi var faktiskt riktigt nöjda.

Jag lotsade oss på en rejäl omväg till LljucMajor nu då vädret var så bra. Lagom till att vi kom dit och svängde mot Algaida började vädret bli klart sämre.

Vind hade det varit hela dagen och nu tilltog dessutom regnet en del. I slakmotan stod vi typ still trots att jag i spets tryckte hög effekt. Rak motvind och uppför. Då är det ingen lek.

Så svängde vi av mot Randa och där blev det också ett stopp för lite kaffe. Sedan var det dags att ta sig upp till klostret.

Nu hade vädret helt havererat och det gick inte se toppen för all dimma.

Så väntade då ca 5 km med i snitt 5%. Jag var glad för att jag bestämt mig för att undvika några rekordförsök. Kändes varken som benen eller vädret var med riktigt.

Ricky gav sig av först och sa att han skulle ta det lugnt. Han fick dock feeling och matade på bra ända upp. Jag tog rygg på Kristian som skulle köra hårt uppför.

Rejält med vind och nu spöregn. Ingen lek på något sätt. Men grabbarna matade alltså på bra medan jag fick en stor rygg som gav mig en lättare resa.

Ju högre upp vi kom desto sämre blev sikten och vädret försämrades. När vi precis hunnit i kapp Ricky tog Kristian en sväng lite skarpt och hade bra tryck. Då släppte framhjulet uppför!!

Jag var säker på krasch, men trots att det släppte två gånger direkt efter varandra gick det bra. Jag slog av för att inte köra på honom och tappade sedan ca 20 meter. Det blev den jobbigaste biten på klättringen då jag fick spurta ikapp.

Nästan uppe. Ingen sikt alls.

Så var vi framme vid klostret och lite kort vila var på sin plats.

På med ännu mer kläder för nu skulle vi alltså utför, och det väldigt långsamt då det var som såpa på vägen.

Så rullade vi utför och vädret försämrades ännu mer. Storm och regn.

Väl nere väntade nu ett antal kilometer rakt utför. Jag låg först till en början, men sedan gick Kristian om och jag valde att släppa lucka för att slippa vattnet. När jag sedan började mata på tog jag inte en meter trots att jag tryckte rejält, han är verkligen snabb utför i medvind.

Grabbarna ville nu att jag skulle lotsa de på en snabb väg tillbaka så jag visade de bonkvägen. En riktigt tråkig väg som bara går rakt fram i 13 km. Den vägen tar man bara om någon är fullständigt slut, eller en dag som denna när du är genomblöt och har 15 liter vatten i skorna.

Det gick riktigt snabbt tillbaka till stranden Playa de Palma. Här stannade jag medan de andra fortsatte till sitt hotell i Palma.

Nu låter det som att vi fick en bedrövlig tur. Men vi hade egentligen ganska tur. Det skulle vara riktigt dåligt väder hela dagen. Men vi cyklade 3,5 timmar och det var åtminstone 2 timmar där vädret var helt okej även om det inte var helt uppehåll så lång stund.

Så trots första dagen med dåligt väder räknar jag in 3,5 timmar till i träningsdagboken. Idag ca 900 höjdmeter och ben som inte var riktigt lika starka som tidigare dagar.

Väl uppe på hotellrummet kastade jag av mig alla kläder som kändes som de varit i tvättmaskinen utan centrifugering. Jag kan säga att nu luktar det inte mumma här på rummet.

Hittills på min träningsresa summerar jag just under 34 timmars träning, ca 860 km och drygt 11.600 höjdmeter.

En heldags cykling kvar om vädret tillåter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar