lördag 29 februari 2020

Rekordförsök och så här gör du ett MAF-test för att kolla formen.

Igår var en toppendag på många sätt. En trevlig dag på jobbet, en träning som gav extremt bra besked och sedan en bra kväll.

Idag nya aktiviteter. Det började med att jag skjutsade Melvin till en kompis där han skulle övernatta. Sedan åkte jag i min roll som Skolchef till Klockarens förskola. Det var nyinvigning efter en omfattande renovering och nybyggnation och jag skulle hålla ett kortare tal och klippa bandet. Det var fullt av glada barn, föräldrar, medarbetare och andra intresserade på plats. Så positivt att vi fortsätter växa i Vännäs och det dröjer inte länge innan nästa invigning.

Efter invigningen umgicks jag med Katten några timmar innan jag skulle träna som förrätt inför middagen.

Jag hade sovit lite dåligt och pulsen var förhöjd, men i övrigt kändes det okej. Jag var ändå lite osäker på kroppen, så jag bestämde mig för att om det inte kändes bra skulle jag bara rulla lugnt.

Oavsett var planen att rulla lätt i 60 minuter. Sedan var tanken att göra ett MAF-test. Dvs: Hur hög snitteffekt kan du prestera under en given tid på en puls som ligger just under din Aeroba tröskel. Med andra ord på en insats som du kan hålla under längre tid.

För att hitta "rätt puls" kan du tänka så att det är den högsta puls du kan ha på en given effekt utan att pulsen relativt snabbt drar iväg. Eller så tänker du tvärt om. Dvs att med den pulsen är effekten hyfsat stabil.

Maffetone som skapat MAF (Maximum aerobic function) menar att du tar 180 minus din ålder. Sedan korrigerar du detta från minus 10 till plus fem beroende på din fitness. Då får du en puls du ska hålla. Så har du väldigt lite erfarenhet och varit skadad drar du av 10 pulsslag och har du tränat bra, mycket och långsiktigt lägger du till fem pulsslag. Vissa menar att det kan bli en höjning till ända upp till + 10. För dig som tränar på kontinuerligt så korrigerar du varken uppåt eller nedåt.

Själv har jag provat mig fram till att 141 är min rätta puls där effekten blir stabil under längre tid (utan att pulsen drar iväg).

Vill du testa MAF och följa din utveckling är det vanligt att man kör 30 eller 40 minuter och ser vilken snitteffekt man får på sin givna puls. Sedan kan du testa kanske en gång per månad för att se om du utvecklas. Lyssnar man på Maffetone så ska du då lägga merparten av din träning inom ett pulsintervall som går från din MAF-puls och max 10 slag under.

Ett MAF-test är inte särskilt jobbigt, utan det handlar mer om att du behöver vara hyfsat koncentrerad så att pulsen varken blir för hög eller för låg. Sedan kan det också bli lite långtråkigt och ont i rumpan. Men det är ett av flera bra sätt att följa utveckling. För ju högre snitteffekt du kan prestera på samma puls desto högre aerob kapacitet.

Jag rullade igång och det kändes ganska så bra och när jag rullat 30 minuter låg jag så bra till att jag bestämde mig för att se hur hög snitteffekten för en timme kunde bli med 141 i puls (för mig nästan 78% av maxpuls).

Jag insåg att det inte skulle bli något rekord, men ett av mina bästa resultat ever. Efter en timme hade jag rätt snittpuls på 78% av maxpuls och en snitteffekt på 304 watt. Mitt rekord ligger på 307 watt, så det var mycket nära.

Jag bestämde mig för att fortsätta tills snitteffekten skulle understiga 300 watt. För det är så att även om du ligger rätt i puls enligt MAF så blir det långsamt en effektsänkning med samma puls (på grund av pulsdrivning). Inte heller detta test ledde till något personbästa, men mitt näst bästa resultat sedan jag började cykla. Jag klarade 80 minuter innan snitteffekten gick under 300 watt. Mitt bästa resultat som är några år bak i tiden ligger på 89 minuter.

Ja, hur som helst var detta ett klart bra resultat. Nästan lite för bra. Det innebar att tiden rusat iväg och den tid jag sagt till Katten att vi skulle äta hade redan överskridits.

In i duschen och sedan stekte jag lite kycklingkebab och plockade fram lite smått och gott. Det dröjde inte länge innan det var dags för mat då Katten hade skurit alla grönsaker vi skulle ha till våra tacos.

Det stod Melodifestivalen på agendan idag och det var faktiskt riktigt toppen. Då tänker jag inte på själva tävlingen utan mellanakten med en mängd framstående artister. Trevligt och bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar