söndag 8 mars 2020

Mallorca dag 6 - Fantastiskt på alla sätt och jag vände lungorna ut och in

Sjätte dagen på ön och den bästa hittills. Vädret var toppen, vägarna underbara och vi valde den finaste miljön på ön.

Varmt, soligt och inte så blåsigt. Då blir det inte bättre.

Katten har blivit starkare för varje dag och idag gick det som snabbast. Hon har verkligen imponerat.

I vanliga fall brukar vi välja någon dag där det blir mest slätåkning, men detta år har alla dagar med Katten haft fokus - klättringar. Idag tog vi oss upp i bergen via Soller.

Mitt upplägg varje dag har varit distansintensitet och därmed lugnt och fint. Sedan två inbakade intervaller i två olika klättringar. Samma plan gällde idag.

Idag kom den första hårdkörningen efter ca 90 minuter när vi nådde botten av Coll de Soller.  5,1 km lång klättring med en snittlutning på 5,2 procent väntade. Denna klättring gillar jag verkligen. Särskilt när man kommer in i serpentinerna efter ca 2 km.

Jag har målet varje dag att slå mina tidigare personrekord i klättringarna. Så även nu. Jag förstod dock att det skulle bli svårt då det var motvind, och framför allt på den del i början där det är en längre raksträcka. Men då själva träningen är viktigast matade jag på ändå.

Fin effekt uppför och det slutar med att jag förbättrar snitteffekten med 16 watt i jämförelse med mitt tidigare rekord från 2017. Men då vinden spelar ett spratt blir det bara tangerat personbästa. Bra ändå, måste jag säga. 2017 hade jag medvind och nu motvind.

Uppe på toppen tog Katten en Mars och sedan drog vi på oss västen för att susa utför under många kilometer innan vi nådde Soller. Där tog vi vänster och nu väntade mycket klättring efter den fantastiska västkusten. Det är verkligen fint här.

Totalt är det ca 13 km klättring varierat med lite utför innan man når Valldemossa när vi stannade på en bar. Solen lyste och det var verkligen fint. Katten tog en cola och en baguette och jag fick en god kaffe.

Vi fyllde sedan på flaskorna med vatten innan det var dags för fler klättringar. Totalt klättrades det i dag 2000 höjdmeter.

Det rullade på fint, och miljön med vackert väder gör allt bättre. Kortärmat och korta byxor, och ändå inte kall. Kan inte bli mycket bättre på Mallorca den här tiden på året.

Sista klättringen för dagen var också den andra som jag skulle köra hårt i. Det var militärbacken från baksidan med riktning mot Palma. Den är en kort rackare på bara ca 2,3 km med en snittlutning på 5%. För mig som är mer av en diesel och är som bäst på tempo är kortare maxningar ingen lek.

Jag hade i alla fall bestämt mig för att vrida ur kroppen här. Jag visste också att mitt rekord från 2018 var bra, så det var till att bita i. Frågan var hur endast två bars sedan frukost 7 timmar tidigare och nästan 5 timmars cykling skulle påverka!?

Katten drog iväg först och hon körde verkligen snabbt upp, trots att hon inte maxade. Jag blir mer och mer imponerad.

Så var det min tur. Jag blev nog lite ivrig och ser att jag efter 40 sekunder ligger på ett snitt på 600 watt. Det fick jag äta upp efter en stund när syreskulden kom....

Min hårda öppning och att jag visste att det var max som gällde då det bara skulle ta ca 6 minuter upp gjorde att det brann bra både i ben och lungor.

Nej, jag kan inte säga att jag riktigt höll hela vägen. Det gick segt sista minuten, men jag kämpade på. Uppe på toppen kunde jag knappt andas. Det tog egentligen 20 minuter innan jag åter vänt lungorna rätt.

Ca 11 km till hotellet och när vi var klara för dagen summerar vi ca 5 timmar och 20 minuter, ca 12 mil och 2000 höjdmeter.

Hur det gick uppför Militärbacken? Jag är nöjd, trots att jag disponerade det hela lite fel. Det tog 5 minuter och 32 sekunder upp. Trots den korta tiden var det riktigt jobbigt. Ett snitt på 422 watt får för mig sägas vara bra med de förutsättningar som var. Jag är ju inte som bäst på kortare insatser. Men 25,9 km/h i snitt uppför med en snittlutning på 5% känns topp. Jo, jag vet att klättringen var kort.

När jag tittade på Strava såg jag att jag slagit mitt tidigare rekord med 19 sekunder. Mycket för att vara så kort sträcka. Blev förvånad när jag såg att bara 6 stycken genom tiderna inom min ålderskategori 45-54 år loggat en snabbare tid.

En cykeldag kvar. Vi får se hur maxningen igår och idag påverkar benen. Ja, förutom 30 timmars träning på 6 dagar, då.

Nu på kvällen har vi hunnit med en god middag och sedan har jag jobbat då det fanns en hel del mail som jag behöver lämna svar på innan arbetsveckan börjar inom Barn- och utbildningsförvaltningen i Vännäs.