måndag 11 mars 2013

Mina mål - Träning och Tävling 2013

Det är viktigt att sätta höga men realistiska mål om du ska utvecklas i livet, på arbetet och i ditt idrottande. Jag har höga mål inom alla områden, men här fokuserar jag på cyklingen.

Jag har ett antal konkreta mål som jag vill uppnå under 2013, men jag vill också generellt bli en starkare och bättre cyklist i förhållande till tidigare år.

Jag vill också njuta ännu mer under mina cykelpass både på träning och tävling. Jag vill ha roligt, utmana mig själv och ett av mina mitt mål är att jag oftare ska vilja utsätta mig för smärtan och mjölksyran som kommer när jag tar ut mig till max.

Konkreta mål för tävling och träning under 2013
  • Jag ska under året totalt trampa minst 1000 mil på min racer och/eller trainer.
  • Jag ska genomföra minst 208 träningspass, eller i snitt 4 träningspass per vecka
  • Jag ska bedriva träning under i snitt en timme/dag eller minst 365 timmar under året.
  • Minst 75% av mina träningspass ska ha ett genomtänkt syfte och genomföras med hög kvalité
  • Jag ska i förhållande till resultat i februari 2013 förbättra det antal watt/kg som jag i snitt kan trycka under ett 20 minuters tröskeltest, med minst 15%. Jag ska då klara minst 3,9 watt/kg (enligt min trainer som inte är kalibrerad). 
  • Jag ska ha ett resultat i Polar fitness test som enligt Polar motsvarar ett elitresultat för män i åldern 25-29. Det innebär att jag ska ha ett Own Index resultat på minst 59. (Detta test är ett enkelt, säkert och snabbt sätt att mäta den aeroba (kardiovaskulära) kondition i vila. Resultatet, Polar OwnIndex, är jämförbart med den maximala syreupptagningsförmågan, VO2Max.)
  • Jag ska cykla Vätternrundans 30 mil på under 8 timmar och bidra till farthållning under hela eller större delen av rundan.
  • Jag ska kvalificera mig för tävlingsklass på Cykelvasan.
  • Jag ska cykla Cykelvasan under 3 timmar och 15 minuter.
  • Jag ska hänga tätklungan i de tävlingar jag deltar i.
  • Jag ska vara offensiv och pröva många utbrytningar på de tävlingar jag deltar i.
  • Jag ska nå ännu fler topplaceringar än tidigare år i de tävlingar jag deltar i.


Jag är medveten om att flera av mina mål kommer att bli svåra att nå då jag hittills fått min träning störd av brutna revben, muskelbristningar och influensa. Uppladdningen har än så länge varit sämre än både för 2011 och 2012, men jag tror fortfarande att alla mina mål är uppnåeliga så länge jag nu och framöver får möjlighet att träna enligt plan.

5 kommentarer:

  1. Ja det är höga mål! Hoppas att du även hinner klämma in någon tid till att träffa släkt och vänner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag också prioritera. Jag får väll sova lite mindre. Eller vad tycker du?

      Radera
  2. Höga - men inte orealistiska- mål. Om du bara får vara frisk och hel är jag övertygad om att du klarar det. Kämpa på och lycka till! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du har rätt, och tack för att du tror på min förmåga.

      Radera
  3. Haha Tomas! Det tycker jag inte! Lycka till med de höga målen!
    Kram

    SvaraRadera