torsdag 14 mars 2013

Vikten ned - Formen upp; Del 3

Det är tungt att vara tung. Att lägg vikt vid att minska vikten är viktigt. Att utveckla formen innebär också att man bör minska sin form. På en cykel är jag starkare ju lättare jag är så länge kroppens styrka är konstant eller ökar. För älska mitt cyklande ännu mer, är vikt och form en mycket viktig faktor.

Det har nu snart gått fyra veckor sedan jag började min vikt- och formutmaning. Du kan läsa mer kring detta i mina två tidigare inlägg i ämnet; Vikten ned - Formen upp: Del 1, Vikten ned - Formen upp: Del 2.

Målet är att utveckla min maximala syreupptagning, min förmåga att utveckla kraft i pedalerna och samtidigt bli lättare. En förbättring på alla dessa tre punkter borde göra mig till en mycket starkare och mer komplett cyklist. Det gör också att möjligheten att nå mina uppsatta mål ökar. Mål som jag tidigare skrivit om i Mina mål - Träning och Tävling 2013.

På slutet har jag kommit upp i en acceptabel träningsmängd, men fortfarande ligger förkylningen och pyr vilket gör att jag inte har kunnat ha full kvalité på träningarna. Samtidigt försämrades utgångsläget ganska markant av fem veckors förkylning utan träning. Trots allt känns det som att den sista veckan lett till en viss formförbättring.

Vad gäller min karaktär och förmågan att klara av att äta mindre, men mycket nyttigare, och samtidigt undvika alla kakor, godis och chips är jag riktigt nöjd med mig själv. Här har jag varit riktigt framgångsrik. I vanliga fall brukar jag ha väldigt svårt att någon längre tid "sköta mig". Jag brukar alltid åka dit. Men inte denna gång. Åtminstone inte än så länge.

Tanken är att jag innan Mallorcaresan ska ha minskat min vikt med 4 kg. Jag har redan nu klarat av drygt 3 av dessa 4 kilo och det är fem veckor kvar. Det ser riktigt bra ut.

Totalt är målet att vara 7 kg lättare i början av juni i förhållande till vikten i mitten av februari. Möjligheterna att klara detta har helt klart ökat.

Jag planerar nu att fortsätta på viktlinjen och hoppas att karaktären håller i sig. Samtidigt kan jag förhoppningsvis inom kort höja kvaliteten på träningen. Då kanske formen kan vara riktigt hyfsad när jag och bror sitter på planet mot Alcudia - Mallorca!? Vore roligt att känna sig som en bergsget när jag trampar upp för bergen i Mallorca.

4 kommentarer:

  1. Hoppas att hälsan håller i sig! Men 7 kg - är inte det för mycket? Risken finns att du börjar se ut som en tanig tonåring...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får vi verkligen hoppas. Det är på tiden att det blir lite medgång på denna front.

      Jag tror risken är liten att jag kommer se ut som en tanig tonåring, däremot skulle jag önska att jag skulle känna mig lika pigg och rask som en sådan.

      Radera
  2. Själv vägde jag in på 81 kg häromdagen. Jag har dock fuskat i två dagar nu.

    Förövrigt har jag inte kunnat träna på hela veckan då jag drabbats av någon suspekt magåkomma som innebär magont och extrem trötthet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat. Då är du nära målvikten. Att fuska i två dagar är ok om resten är bra.

      Låter inte trevligt. Magkommar är inte roliga. Hoppas du snart är tillbaka på cykeln.

      Radera