lördag 9 november 2013

Träning för att hitta formen - del 3: Att följa din träning

I två tidigare inlägg har jag först beskrivit hur jag gör min årsplanering, delar in säsongen i sju huvudperioder och hur jag periodiserar träningen inom dessa perioder.

I detta inlägg ska jag beskriva hur jag följer min träning och utveckling, träning för träning, vecka för vecka och år för år.

När det gäller vinterträningen har jag en trainer som heter Tacx I-Magic. Den kopplas upp mot min bärbara dator och då kan jag följa fart, kadens, motstånd/backar och watt i nutid och över hela träningspasset. Varje träning sparas i datorn och du kan följa din utveckling och analysera dina träningspass.


Pulsen mäter jag istället med hjälp av min ordinarie pulsklocka, en Polar rs800 cx. Det går att koppla även pulsregistrering till mjukvaran som hör till trainern, men eftersom jag vill spara all träning jag gör och vill analysera densamma i Polar Pro Trainer 5 så har jag valt att inte göra på detta sätt.

En Polar rs800 cx är enligt min mening perfekt för cyklister och utomhuscykling då alla funktioner jag efterfrågar finns, förutom förutsättningen att mäta watt.

Pulsklockan är inte en klocka tänkt enbart för cykling och fungerar mycket bra för all typer av träning såsom löpning, innebandy, tennis eller vad du vill. Vad gäller cykling mäter den bland annat kadens, fart, höjdmeter, stigning, temperatur, ansträngningsnivåer och alla former av pulsmätning. Allt mäts i realtid, snittvärden, maxvärden mm. Dessutom finns en lös GPS som kopplas mot klockan så kan du plotta din träning om du så önskar. Ja detta är bara några få av alla funktioner som finns.

Det innebär att så länge jag inte tagit steget och köpt en wattmätare att koppla mot min pulsklocka så fungerar min nuvarande klocka perfekt, och jag ser ingen anledning till byte.

I Polar Pro Trainer 5 som är mjukvaran som hör till pulsklockan finns nästan obegränsade vägar att analysera din träning, Både utifrån helheter och detaljer. Både utifrån statistik från egna valda träningar såväl som särskilda avsnitt i en specifik träning. Du kan också planera din träning i Polar Pro Trainer och i din pulsklocka. I pulsklockan kan du också genom ett enkelt test som utförs vid vila följa din formutveckling vad gäller maximal syreupptagning.



När det gäller I-Magic är analysmöjligheterna inte lika goda som i Polar Pro Trainer 5, men mjukvaran är bra och du har en extremt stor mängd av varianter på hur du kan lägga upp din träning. Du har färdiga banor där du kan tävla mot motståndare, du kan köpa in videos så att du kan cykla på Mallorca i Tour de France eller någon annanstans där motstånd, nedförsbackar och tunga uppförsbackar känns mycket verklighetstrogna. Du kan också styra din egen träning utifrån watt, intervaller, fart eller liknande.
 

Du kan med hjälp av snittwatt i olika träningstyper följa din utveckling. Det finns också testbanor som du kan köra med jämna mellanrum för att se om du utvecklas. Ett annat sätt är att över tid se hur beräknad kaloriförbrukning enligt watt i trainern står sig mot beräknad kaloriförbrukning enligt puls i pulsklockan. Förenklat kan man säga att det handlar om att försöka få kaloriförbrukningen enligt watt bli lika hög som kaloriförbrukning enligt puls. Ju närmare det kommer, desto bättre tränad. Genom att räkna procentuell avvikelse i samma typ av träning kan du se din utveckling.

Jag har sparat alla mina träningar jag genomfört sedan april 2009 och har därför ett överflöd av material att jämföra träning över tid. Det är så illa att en träning utan pulsklocka inte känns som en träning. Ja, jag vet att jag är skadad, men även träning har bieffekter.

2 kommentarer:

  1. Hehehe! Ojj så lika vi verkar tänka! Jag har träningsdata sen sept 2009 ;-)
    Jag kör med Garmin, Tacx Flow som jag överför till sporttracks 3.1 håller precis på att gå över till sporttracks mobi(webbaserad version) och slutligen trainingpeaks.com! Sistnämnda för att den innehåller i mitt tycke riktigt bra träningsplanering utifrån några parametrar som du ställer in sen får man dag för dag planerad träning fram till ens huvudevent! Jag började med trainingpeaks förra säsongen och fortsätter även denna säsong men med variationen för specifik tempoträning! Precis som du skriver, ett pass utan pulsklocka är inget pass :-)
    Så i min bok är du fult normal ;-)

    SvaraRadera
  2. Låter bra att jag trots allt är normal.

    Jag tycker att jag hört talas om många sätt att följa och planera sin träning, men har missat trainingpeaks. Ska bli intressant att bilda sig en uppfattning av vad det är.

    SvaraRadera