torsdag 6 november 2014

Gran Canaria - Pico de las Nieves 1949 möh

Precis som igår ringde klockan 07.40. Efter förberedelser och frukost satt jag även i dag på cykeln just före nio. Idag skulle det bli många höjdmeter då jag bestämt mig för att bestiga Gran Canarias högsta punkt – Pico de las Nieves på 1949 möh.

Jag tog vägen via Fataga och San Bartolomé. Det innebär att du börjar klättringen nästan omgående och sedan är det mest uppför i 50 km.
Denna precis som alla bilder i detta inlägg från Gran Canarias högsta topp. Jag och min följeslagare på plats.

Idag var jag lite seg i benen efter gårdagen och tog det relativt lugnt, men även en pigg dag går det inte särskilt fort när det är så pass branta och långa backar.

Jag trampade på i maklig takt och med fint väder och tog inga stopp på vägen. Sist jag och bror var upp på toppen var det storm högst upp, ca 3 grader och regn. Man såg någon meter och när vi skulle ta oss ned höll vi fullständigt på att frysa sönder. Några kort och någon utsikt var inte att fundera på.

Även i dag blev det lite kyligt när jag började närma mig toppen, men inget som inte gick att hantera på ett bra sätt.
Molnen låg högt även idag, men nu var det bra utsikt till skillnad från min förra topptur.

När man svänger av vägen för sista gången och har 12 km till toppen kom jag ihåg sedan förra gången att det kändes rejält tungt. Så var det även denna gång. En förklaring är att de 4 första km efter att man tagit av snittar det ca 9 %. Det känns i benen när man redan trampat så många höjdmeter. De sista 8 km blev det sedan mer ”rimlig” lutning.

När man slutligen når toppen har man klättrat motsvarande ca 40 ggr Rödtjärnsberget, Detta på 47 km cykling,  så det är ju en bra stigning.

Väl på toppen skulle jag ta många fina bilder med min kamera, ja också på vägen upp. På något sätt hade det dock blivit fel när jag laddade kameran och den hade visat sig vara helt urladdad när jag några timmar tidigare skulle ta dagens första bild. Så det blev inga bilder på vägen upp och på toppen bara bilder från min gamla Iphone. Typiskt!

Efter att ha varit på toppen trampade jag tillbaka till hotellet för en sen lunch.  Därefter tog jag en två timmar lång promenad på stranden.  Sedan lite läsning och slappa innan middag och nu en liten beskrivning av dagen.
Ingen toppenbild men en bild från toppen
I dag blev det 2530 höjdmeter och drygt 4 timmar och 45 minuter. Tillsammans med gårdagen har jag nu cyklat exakt 10 timmar och 4250 höjdmeter på två dagar. Jag får nog hitta en runda med färre höjdmeter i morgon om inte benen snart ska gå i strejk.