onsdag 24 januari 2018

Gran Canaria - Lite för vek mentalt när jag tränar?


Så var det dags för en sammanfattning av min resa till Gran Canaria i januari 2018.

Totalt blev det 8 dagar på Gran Canaria. 7 heldagar och en resdag där jag trots det han med lite träning.
Det var någon som sa att distansträning är det först när du tränar minst 5 timmar under samma dag. Med det tänket blev det 5 distanspass. 3 stycken rundor med trevliga cykelvänner och 2 på egen hand. 3 pass på vardera ca 6 timmar och 2 pass på ca 5 timmar vardera.

Benen blev allt piggare under veckan, så trots ungefär samma insats på alla pass gick det lättare och lättare. Totalt blev det alltså fem långa distanspass med en normaliserad effekt på varje träning motsvarande 250-260 watt eller 3,1-3,2 w/kg. Högre insats på denna resa än vid tidigare träningsresor.

 Förutom fem distanspass blev det 2 intervallpass på 75 respektive 100 minuter och dessutom en vilodag. Dessa pass gick hårdare. 

Totalt ca 34 timmars träning varav 31 timmar var cykling. Jag avverkade en sträcka på ca 83 mil och ca 14.000 höjdmeter.

En intressant reflektion är att det kanske borde kunna gå att ta ut lite mer på mina intervallveckor hemma i Sverige? 

Nu när jag cyklat 31 timmar har jag samtidigt fått in intervalleffekter motsvarande 7 timmar på 8 dagar. Så mycket effektiv intervalltid har jag aldrig hemma på samma antal dagar. Ja, möjligen när jag kör mina 10-dagars intervaller närmar jag mig. Men inte ens då. Nu har jag ju dessutom ytterligare 24 timmar på cykeln under dessa dagar. Jo, jag är medveten om att det blir mycket rulltid när det är så kuperat. Men det är ändå ungefär 12 timmar som ligger mellan 2,3 och 3,7 watt/kg. Du som är snabb räknar då ut att ungefär 12 timmar av min cykling har för mig legat väldigt lugnt. Från 0-2,2 watt/kg. Ungefär 2,5 timmar har jag legat i pulszon 1, så under den tiden har det inte trampats mycket.
Skulle vi sammanfatta detta för mig på en trainer så cyklar jag aldrig under 2 w/kg. Så egentlig träningstid är inte 31 timmar utan kanske 23-24 timmar. Sedan hade förstås 7 timmar effektiv intervalltid varit väldigt mycket på trainern.

Men sammantaget kan jag nog mata lite mer när jag kör intervaller hemma, och samtidigt mata munnen lite mindre. Ja, med tanke på att det gått lite tungt på slutet och jag vill känna mig och bli lättare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar