söndag 29 juli 2018

On tour

Ja, då har en ytterligare en vecka rullat förbi. Det har gått fort och bloggen har inte fått vara med.

Vad har då skett under veckan? På måndag eftermiddag och tisdag förmiddag blev det intervaller med tempohojen. 1 timmes cykling med 3 stycken intervaller på sju minuter vardera. Ca 5 minuters lugn cykling mellan intervallerna. Samma upplägg på tisdagen. Känslan var hyfsad och effekten ok, men inte topp.

På tisdag kväll var det träning med Vännäs CK. Vi var 8 cyklister som rullade Hössjörundan. Totalt blev det 60 km. Lugnt och sedan frifartssträckor. Det blev halvhårt eller hårt 6 ggr. Intervallerna landade på 1 till 7 minuter. Ett bra och ganska jobbigt pass.

Onsdagen började vår Tour. Jag, Katten och Melvin tog husbilen och susade söderut. Ett första stopp i Eskilstuna. Övernattning och dagen efter ett besök på Parken Zoo. Trevligt och väldigt varmt var sammanfattningen. Tur att vi kunde avsluta med ett dopp i utomhusbadet som gjorde att vi inte var helt upphettade när vi lämnade parken.

På torsdag kväll efter en heldag med djur, nöjespark och bad susade vi vidare västerut. Innan kvällen var över var vi i Åmål där vi sov över på en rastplats.

På fredagen inkvarterade vi oss på en ställplats i Åmål. Under eftermiddagen blev det också en tur med racern. Körde intervallvarianten 40-20 ggr 6. Sedan lugnare en stund och genomförde totalt 3 block. Kring 500 watt på 40 sekunderna och lugnt i 20 sekunder innan det var dags igen. Ganska bra känsla. Totalt rullade jag 90 minuter.

Det var riktigt varmt, så det tog en lång tid innan jag hade kylt ned kroppen i duschen. Någon timme senare tog vi våra campingstolar, middag och fika och gick. Riktning mot kvällens begivenhet - Diggiloo.

Det var stekande varmt när vi kom på plats vid 18.00 och det blev en viss utmaning. Allt eftersom blev det allt gemytligare utomhus och när vi lämnade vid 22.30 var det fortfarande väldigt skönt. Vi har aldrig tidigare varit på Diggiloo och såväl Melvin, Katten och jag gav föreställningen toppbetyg.

Efter lite sömn ägnades sedan lördagen åt Vikingatema. Vi besökte Värmlands Vikingacenter där det bjöds på marknad, vikingating och en tävling i starkeman. Trevligt och särskilt starkeman var intressant. Starka och stora människor som tävlade i väldigt speciella grenar.

På kvällen fick vi det första regnet jag sett på länge. Lite av översvämning på vår plats där vi parkerat husbilen, men inget större problem.

Svisch så var även lördagen över och idag söndag har det rullat vidare med aktiviteter. Jag började med en timmes cykling. Jag hade planerat att få till 40 minuters hårdkörning, men ganska snabbt insåg jag att kroppen inte ville vara med. Segt och tröttsamt i hela kroppen. Benen ville inte alls vara med. Körde ändå 6 minuter och benen var tröttare än vad effekten indikerade.

Lite frustrerad rullade jag vidare. Men så bestämde jag mig i stället för naturliga intervaller. Jag matade uppför några kortare stigningar och sedan lugnt mellan. Det kändes hyfsat okej, så jag fortsatte så. Det slutade med att det blev 10 korta intervaller och ett något bättre humör. Även om det inte riktigt var som det skulle.

Direkt efter cyklingen tog vi riktning mot Åmålstravet. Vi rullade in med husbilen på drive-in. Lunch i husbilen och lite mys. Sedan hade vi en heldag med trav och det var riktigt trevligt. Toppenväder hjälpte förstås till. Kycklingtacos till middag i husbilen innan vi rullade vidare.

Sammantaget ger vi Åmål ett gott betyg. Fint ställe.

Vi har nu stannat för kvällen i Töcksfors. Ett väldigt litet ställe nära norska gränsen. Men då det är ett centrum för gränshandel är det två stora köpcenter här. Det blir besök där i morgon förmiddag innan vi tar riktning mot Norge. Planen är att få till bra cykling nu både måndag och tisdag så vi får inte stanna och handla allt för mycket.....