söndag 5 augusti 2018

Nordiska mästerskapens linjelopp - spelade inte korten rätt

Gårdagen var riktigt toppen med en silvermedalj på NM i tempo och min formtoppning lyckades fint.

Idag var det så dags för linjeloppet. 4 varv, ca 1500 hm o 150 km.

Sammanfattningsvis kan man säga att dagens kortlek var sämre, mina kort också sämre och dessutom spelade jag de dåligt.

Vi var 52 cyklister på startlistan. Många starka svenskar, men framför allt väldigt många norrmän. Även några danskar.

Efter en liten uppvärmning var det dags.

Vad menar jag då med min sammanfattning. Jo, jag trodde banan skulle vara utslagsgivande, men då det var mycket passiv åkning blev det inte så. Det passar inte mig. Alltså sämre kortlek än förväntat.

Jag hade också sämre kort för dagen. Åt lite för dåligt igår efter loppet, sov inte mycket inatt och ett tufft tempolopp i benen. Ja, jag vet inte om det berodde på det, men jag kände mig inte lika bra idag som igår och hade en känning i baksidan av ena benet. Det gjorde att jag körde mer passivt än vad planen var.

De få bra kort jag ändå hade spelades fel. Det var samlat med bara ca 20 km kvar. 

Jag gick nu på en egen utbrytning och fick några med mig från Norge. De var dock inte helhjärtade i försöket.

Så svarade jag på två utbrytningar när norrmännen gick och jag tänkte kort att kanske kommer vi loss, men då slog de av och jag hade inte dagen för att gå själv.

Med lite mindre än 10 km kvar gav jag upp och tänkte det skulle bli spurt. Dåligt
Spelat. Bara kort efter sprack det i täten och de fick bara gå. Jag var instängd med trötta cyklister runt omkring och kunde inte göra något innan det var för sent.

Hårdkörning in i mål, men de som kom loss höll med en liten bit till de jagande. Själv hade jag gett upp o rullade in i mitten av gruppen ca 10 sekunder efter vinnaren. Tre norrmän på pallen var inte vad vi hoppats på. Rickard Lööf var loss på varv 3 och vi trodde nästan det skulle hålla och vi övriga i landslaget tog det i det läget lugnt. Bra försök! Men så jobbade norrmännen in luckan. 

I spurten lyckades Stefan Schutzer bäst av oss svenskar på sjätte plats. Bra, men självklart ville han ha mer.

Ja, vad ska jag säga? För mig är linjelopp på denna nivå ganska oförutsägbara och de behöver utveckla sig på ett visst sätt för att jag ska ha medaljchans. Sedan behöver jag en toppendag. Idag var det inte så, och det är som det är.

Jag åker dock från Norge med en positiv känsla och på ett gott humör.

Många trevliga cykelvänner, vi har haft det bra på vår semester, vädret var great, vägarna fina och jag lämnar med en silvermedalj😄.

Nu bär det hemåt och om några dagar är semestern slut och arbetet börjar

2 kommentarer:

  1. Ja linjelopp är ett spel där det oftast handlar om att mörka sina starka kort. Synd att man som landslag inte kan enas om att köra för den som för dagen är starkast. Det har jag alltid funderat på när det gäller NM. Det är mer ett individuellt lopp än ett lag som kör för någon. Men men vi är ju amatörer :-)
    Starkt kört och ett stort grattis till medaljen Tomas den är du verkligen värd!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte lätt att få till bra lagkörning med cyklister som aldrig tidigare gjort det. Sedan vill också var o en lyckas. Tack! Riktigt kul att få tillsett topplopp😄

      Radera