fredag 28 december 2018

4x4 testet - 270 minuter över tröskel kan inte vara fel?!

Efter de första två veckorna i mitt experiment så fick jag erkänna att fyraminutersintervaller håller vad de lovar, i alla fall kortsiktigt.

Kanske är detta de bästa intervallerna som finns?! Eller så är det så enkelt att all träning du kan hålla i och som ger mycket tid i högre pulszoner är likvärdiga, och bra?!

Hur som helst så hade jag ökat effekten med ca 0,5 procent per träningspass de första två veckorna. Riktigt bra.

Kan en så snabb utveckling fortsätta dag efter dag? Det kommer framtiden att visa.

Att fortsätta testet kan också svara på om jag till slut blir för sliten i benen eller inte klarar att mentalt ladda för samma träningspass dag ut och dag in.

Det har i alla fall varit mycket praktiskt att köra dessa fyror under december då det varit väldigt svårt att få loss träningstid. Att dessutom inte alls behöva fundera på träningsupplägget gör det också lättare.

In på vecka tre då och fjärde blocket (4 träningsdagar och en vilodag per block) Som i de övriga blocken, fyra intervallpass med totalt 16 fyror eller 64 minuter.

Efter block 4 kan jag räkna in 16 intervallpass. Då det är en vilodag mellan varje block så görs det alltså på 20 dagar. Totalt 256 minuter med fyror och 24 minuter med stegrande 30-sekundare. Allt det klart över tröskel. Förutom intervallpassen också några distanspass som en bonus.

Snart avbrott i intervallerna och ett besök på denna ö.
Varje intervallpass började nu landa kring 75 minuter för träningen som helhet. Mycket av träningen på lugn intensitet och sedan blocket på 25 minuter där mina fyror är inbakade. Aldrig långtråkigt. Först lugnt till en början och tankarna på det som skulle komma. Sedan 25 minuter då det behövs mycket fokus och inställning. Efter intervallerna rullar tiden på ganska snabbt då det mesta handlar om återhämtning.

Snart tre veckor med bara intervaller på programmet. Rätt eller fel? Ja, det får visa sig.
Intressant också att se hur den normaliserade effekten utvecklar sig för de 25 minuterna som innehåller fyrorna och de lugnare 3 minuterna mellan intervallerna. Jag kan konstatera att den sakta går uppåt.

Återkommer med tankar kring NP, och hur kroppen och effekten utvecklar sig.

Följ gärna mitt fortsatta test genom att trycka här och gilla min facebooksida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar