lördag 21 augusti 2021

Nordiska mästerskapen i linje - Nära succé

ROADTRIP 2021 – DEL 3: Nordiska mästerskapen i linje

En serie i 8 delar där du hittar de två första på mina två tidigare inlägg i bloggen.

Redan dagen efter tempoloppet var det dags för linjelopp. Nu var oron ganska stor att kroppen inte skulle fungera. Det senaste året har jag nämligen inte vid något tillfälle fått kroppen att fungera två dagar i rad om det är hårdkörning som gäller. Dag två har ryggen alltid strejkat med låsningar och nervproblem. Dessa har bland annat inneburit att mitt högerben domnar bort och att jag inte "får kontakt" med benmusklerna. Då blir det av naturliga skäl svårt att prestera. Att cykla med ett ben är sällan framgångsrikt.

För att öka chansen att kroppen skulle fungera steg jag upp 5 timmar innan tävling för att kunna göra rehabövningar och återkommande uppvärmningar under lång tid. Det kändes hyfsat hoppfullt, men ändå lite osäkert när det snart var dags för tävling.

Ännu en utmanande bansträckning. Ca 130 km och 1600 hm. Om kroppen fungerade var min plan att hänga med de första tre varven för att försöka göra skillnad på det sista varvet. Bitvis var det tufft redan de första tre varven, särskilt i de brantaste partierna. Men jag höll min plan och rygg och ben ville vara med. 

Katten har sagt att jag ska vara först eller sist under loppen. Skötte mig snyggt i starten med att hålla mig sist. foto:sportochnaturfot

Verkligen varierat väder under loppet, sol, storm, spöregn, blåst, sol, spöregn....

På sista varvet fick jag till en utbrytning med Eric Egelstig från CK Hymer. Vi körde riktigt starkt och drygade ut avståndet till klungan. Med bara en riktigt tuff klättring kvar syntes inte klungan till. Kom vi bara över denna med minst 15 sekunders försprång bedömde jag att vi skulle kunna hålla undan sista biten. Jag började tro att detta skulle gå. Men några i klungan gick riktigt starkt i den sista klättringen och var nästan ikapp oss på toppen. I motvinden slog vi då alla av och så var det snart återsamlat. Jag gjorde ett försök till att smyga iväg, vilket misslyckades. Ja, då var förstås det mesta bränt och då det sedan blev spurt hade jag inte mycket kvar. Summerar en 12:e plats. Dock mycket nöjd med insats och taktik. Mycket nära att det blivit guld eller silver, men nu blev det alltså inget. Det är som det är i linjelopp.

Rejält sliten efter en lång utbrytning, ett försök till och sedan en spurt utan kraft.

Snack med Erik Egelstig efter loppet. Vi var båda nöjda med vårt samarbete och att det var riktigt nära att vår utbrytning hade hållit. Foto: sportochnaturfoto




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar