fredag 22 mars 2013

Vikten ned - Formen upp: Del 4

En höst fylld av skador gjorde att formen sjönk och vikten nådde nya höjder. Så fick jag i december hyfsad ordning på träningen och vid avresa till Kanarieöarna i januari var formen normaliserad men inte bra.

På Gran Canaria fick jag till två riktigt bra träningsveckor med 30 timmar på cykeln, och allt var på rätt väg. Ja inte riktigt allt, vikten var fortfarande stabilt hög.

Planen var att efter hemkomsten från Gran Canaria skapa flyt i träningen och få riktigt bra förberedelser inför säsongen. Det tog dock bara två pass på trainern innan jag drog på mig min "dödsförkylning" som jag gnällt och klagat på under lång tid här på bloggen. En förkylning som visade sig skulle störa min träning under drygt fem veckor.

Efter två helt träningsfria veckor då jag varit helt ur fas, insåg jag att det skulle dröja länge innan det det skulle bli någon träning. Jag kände mig helt uppgiven och nedstämd över att jag bara kunnat träna fullt ut ca 20% av tiden de sista sex månaderna (skada och influensa), och nu skulle det bli mer vila. Det kändes inte rättvist!!

För att i alla fall göra något bestämde mig för att försöka komma ned på "matchvikt".

Det har nu gått fem veckor sedan jag började min vikt- och formutmaning. Du kan läsa mer kring detta i mina tre tidigare inlägg i ämnet; Vikten ned - Formen upp: Del 1, Vikten ned - Formen upp: Del 2.Vikten ned - Formen upp: Del 3

Målet är fortfarande att utveckla min maximala syreupptagning, min förmåga att utveckla kraft i pedalerna och samtidigt bli lättare. En förbättring på alla dessa tre punkter borde göra mig till en mycket starkare och mer komplett cyklist. Det gör också att möjligheten att nå mina uppsatta mål ökar. Mål som jag tidigare skrivit om i Mina mål - Träning och Tävling 2013.

Hur går det då?

Målet är ju att vikten ska ned och formen upp. Men det är inte helt lätt att få båda kurvorna att samtidigt gå åt rätt håll. I höstas gick vikten upp och formen ned, vilket ger sämsta möjliga utfall. Vid årsskiftet började formen gå upp men vikten gick fortfarande inte åt rätt håll. Under februari har formen åter gått ned. I samband med min viktutmaning började också vikten gå ned, vilket var ett steg i rätt riktning. Men fortfarande hade jag inte vid något tillfälle fått båda kurvorna att gå åt rätt håll.

Den sista veckan har jag haft mycket hög kvalité på min träning och veckan före var också okej. Det går alltså nu åt rätt håll inom detta område. Hur går det då med viktkurvan? Inte bra. I samband med bättre träning har helt plötsligt viktnedgången lyst med sin frånvaro. Hur kan det komma sig??

Det är inte första gången det händer. Jag kan minska i vikt när jag inte tränar, men när jag tränar effektivt fungerar det inte. Mer träning borde leda till mer energiåtgång och minskad vikt och inte tvärtom, men så har det inte blivit nu och inte heller många gånger tidigare. Det är helt oförklarligt!? Ja, eller kanske inte. Kanske är det så att disciplinen i matintaget försämrats, kanske äter jag lite mer än vad jag gör av med, ja inte vet jag. Men det är klart. Förra helgen var det god mat och födelsedagsfika. I tisdags frossades det i våfflor och lite annat smått och gott och det finns säkert också annat som jag inte just nu kan komma ihåg.

Jocke - Bror har dock lyckats bättre. Även han är med i viktutmaningen och han har inom kort nått sitt uppsatta mål: - 3 kg



Med andra ord - för egen del, tillbaks till viktfokuset. Jag ska ha nått minus 4 kg innan vi åker till Mallorca och för att nå optimal vikt krävs minus 7 kg innan sommaren. Vid mitt förra inlägg i frågan skrev jag att de fyra kg i stort sett var fixade, nu har jag helt plötslig en del jobb kvar att göra.

Dags att sätta igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar