tisdag 7 januari 2014

Fart är ingen lek....

Idag var det dags för vilodag efter att ha kört väldigt mycket träning på slutet. I morgon blir det träning igen och sedan vila två dagar då jag är på konferens med jobbet. Därefter åter träning på lördag och söndag.

Men så kom jag helt plötsligt på att jag är tränare för sonens innebandylag. Eller det visste jag nog, men jag hade förträngt att vi hade två matcher på lördag och är jag och sonen är borta hela dagen. Därmed blir det ingen träning på lördag heller. Det blir alltså vila torsdag, fredag och lördag.

Då fanns inget annat att göra än att trots allt kasta in en träning idag. Fast i dag kör jag lördagens träning fast lite kortare då tiden idag var knapp. Så det är fortfarande vilodag, på sitt sätt.

Det blev tio minuters uppvärmning. Därefter körde jag fartlek under 27 minuter. Det innebär att det ska vara 27 jobbiga minuter med snabba skiften mellan olika kadenser och effekter. Inget är bestämt innan jag startar och känslan får avgöra. Det blev verkligen varierat. Jag körde maxintervaller på både 10, 15 och 30 sekunder. Det blev några ettor, en tvåa, en fyra och en femma. Mellan farthöjningarna låg jag på allt mellan sweetspot och en cykling i parken.


Det blev ett ganska roligt och jobbigt pass. Fokuset var på benen och att kunna trycka mycket effekt. Det gjorde att snittpulsen inte blev extremt hög då intervallerna var ganska korta och det blev en del vila emellan. Under de 27 minuterna blev det en snittpuls på 85% och 289 watt. Som högst hamnade pulsen på 95% av max och det högsta trycket i pedalerna hamnade på 627 watt. Totalt blev det trots allt bara ca 10 minuter där effekten låg mellan 320 och 629 watt. Mesta tiden kring 450 watt.

4 kommentarer:

  1. Tycker din "vilovecka" låter ganska intensiv

    SvaraRadera
  2. Helt klart. Men det blir ju väldigt lugnt onsdag-lördag. Inte en sekunds träning....

    SvaraRadera
  3. Bra kört! Du kör pulsen på garmin klockan antar jag.
    Själv kör jag med polar T31 (analog) pulsband funkar tillsammans med tacxen.
    Då får jag hela körningen in i sporttracks och trainingpeaks

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör med Polar RS 800 CX. Fungerar mycket fint för mig. Har tidigare varit en optimal lösning då jag även ville få med mina innebandyträningar. Nu när jag har min vadskada och inte kan träna innebandy kanske det nästa gång blir en specifik cykeldator. Denna täcker dock mina behov, åtminstone tills jag skaffar en effektmätare. Måste också erkänna att jag aldrig kollat vilka klockor som fungerar mot Tacxen, utan bara trampat på. Samtidigt vill jag köra via klockan då jag automatiskt får in det i min träningsdagbok.

      Radera