måndag 9 juni 2014

Krafttrampen MTB 2014 - Level 2 avklarad

Steg två av fem avklarat. För som ni vet finns det fem steg att klara av när du ska vara med på en cykelaktivitet eller liknande.
  1. Du bestämmer dig för att vara med
  2. Du anmäler dig och betalar
  3. Du kommer till start
  4. Du kommer i mål
  5. Du klarar den tid/placering eller annat mål du förutsatt dig
Jag har alltså bestämt mig för att delta i Krafttrampen, precis som fyra andra cyklister från föreningen. Jag har nu också klarat level två och både anmält mig och betalat startavgiften. Nu är jag alltså på G.

Precis som i varje spel blir det svårare för varje level, så nu är det bara hoppas att jag har vad som krävs för att klara de återstående stegen. Jag hoppas att det gäller även mina vänner som ska med.

Tanken är alltså att köra Krafttrampen MTB som är 50 km. I fjol körde jag också denna tävling. Det var för övrigt den första tävlingen någonsin jag deltog i när det gäller denna gren. Som ni alla vet är det LVG jag har som specialité.

Med tanke på förutsättningarna och den minimala träningsbakgrunden på MTB lyckades jag över förväntan vid fjolårets race. I år måste jag klara level 1-4 och sedan vara i paritet med fjolårets prestation, gärna lite bättre för att vara nöjd. Jag har dock inga ambitioner att placera mig riktigt högt, då det bara kan hända på landsväg. Inom MTB är jag allt för dålig både på att köra utför när det inte är asfalt och när det är bara lite burkigt får jag problem. Då räcker det inte långt att jag är snabb på grusväg etc. Inte optimalt för MTB, va!?

Ni förstår min nivå om jag säger att jag är mycket nöjd med att ha kört 8 MTB-pass i år och att alla mina MTB-pass i livet nu uppgår till totalt 19 stycken (fördelat på fem år). Jag har alltså extremt bristfällig teknik och rutin från just MTB. Samtidigt har jag cyklat väldigt mycket LVG de senaste fem åren, så det hjälper till när cyklingen är lite mer lik landsväg.

Jag hoppas få återkomma med en racerapport och att den är mer positiv än min andra MTB-aktivitet i livet som var Cykelvasan i fjol. Där havererade cykeln när det var ca 20 km kvar och det blev en DNF.

Om det mot förmodan skulle bli ett bra resultat kanske jag omprövar mitt val att hoppa över Cykelvasan 2014. Det handlar om att Krafttrampen är ett seedningslopp för Cykelvasan, och jag tycker inte det är värt att åka om jag inte får ett bra startled. Hur det blir med detta - ja vi får se.

7 kommentarer:

  1. Då kanske vi ses till helgen då:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligen före och efter. Under loppet lär du finnas någonstans i fjärran. Lycka till, vi hoppas på en ny fin insats så ska jag gratulera på plats.

      Radera
  2. 9 MTB pass är likt övrig träning nästan dubbelt mot vad jag har i år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog inte övrig träning ligger på dubbel träning. Sedan kanske det är så inom MTB just i år. Totalt har du bra många fler pass - och högre talang...

      Hur som helst oavsett 5, 9 eller något liknande antal pass är väldigt lite i förhållande till jag skulle gissa minst 90% av de startande på längre sträckan i Skellefteå. Men det är klart, vi vill ju ge de andra lite handikapp....

      Radera
    2. Visade sig nu dessutom att jag räknat fel. Det var 8 pass i år och 19 totalt. Justerar i texten ovan...

      Radera
    3. Då borde jag skrivit 60% mer MTB och 60% mer träning än mig ;-)

      (tror det stämmer rätt bra då jag har loggat 125 timmar och du borde gissningsvis ligga uppe mot 200)

      Hursom så har vi båda väldigt lite mtb-pass jämfört med de flesta på startlinjen.

      Radera
    4. Skulle nog varit 200 timmar om inte Tova varit så dålig sista månaden. Nu ligger jag istället på 185 timmar. Sedan behöver jag träna lite mer än du, framför allt genom att du kör fler hårda pass och mer intervaller.

      Radera