söndag 17 juni 2018

SM-banan i Båstad - Ingen lek varken uppför utför eller på platten

Idag skulle linjebanan studeras även på cykel. I går provade jag ju den bara med husbil.

En 15 km lång varvbana och olika antal varv beror på viken klass det är. För vår del 7 varv. Alla klasser använder samma varvbana.

Starten sker inne i vackra Båstad. Vi har bara varit här en dag, men jag kan redan nu säga att här är det riktigt fint.

Starten går efter stora vägen och sedan bara några hundra meter så är det en 90 graders sväng och in på en väldigt smal väg, och nu bär det uppför.
Den riktigt branta delen börjar när du här svänger vänster

Hur första klättringen var? Några hundra meter flackt och sedan extremt brant en bit.
Här biter det i för andra gången

Sedan bara brant innan det åter blir extrembrant. Den första kilometern är alltså väldigt tuff.
.... och det fortsätter

Nej, klättringen är inte över. Det planar ut lite, men det är fortfarande en rejäl lutning och tufft. Efter ytterligare en kilometer är den första klättringen avslutad.
Här planar det ut för att bli mer en "vanlig" klättring.

Jag kan konstatera att denna klättring är riktigt tuff. För mig som inte har fjädervikt blir det ingen lek. Jag tänker också att jag skulle haft en lättare utväxling. Kanske 34-28 hade varit rimligt!?

Nu tvingades jag ligga på 400 watt även när jag nu tog det så lugnt jag kunde, annars blev kadensen extremt låg.

Så ca 2 km med smal väg, ett antal snäva svängar och några partier där det är riktigt brant.
Här kommer det gå undan

Väl uppe på platån väntar ett antal kilometer på svängiga och mycket smala vägar innan det är vägbyte och det blir lite bredare.
Fin miljö på platten

En bra sund med böljande vägar och här kommer det gå riktigt fort. Utan att nästan trycka alls gick det oftast minst 40 km/h.

Så rejält utför och längst ned ett vägbyte med nästan 180 graders sväng. I svängen dessutom väldigt många hål i vägen.
Riktigt fort fram till detta vägbyte då det är utför. Flera hål i vägen och här tar vi höger och uppför backe två

In på nya vägen, en brant och kort klättring innan det planar ut och blir åkbacke någon kilometer.

Sista biten innan vi åter når kusten är vägen väldigt smal, svängig och det är rejält brant utför. Det blir ingen lek oavsett väder, men regnar det blir detta inte lätt.
Smal väg och här framme blir det riktigt brant utför.

Det rullade lätt 50 km/h utan att trampa alls, så jag gissar att det kommer att gå väldigt fort utför.
Denna väg är det alltså utför. Jag stannade och fotade uppåt.

På slutet av backen är det riktigt, riktigt brant och sedan avslutas det med vägbyte och du ska höger. Ja, denna utförslöpa känns inte helt stabil, i alla fall inte för mig. Rent av läskigt med den skarpa svängarna i hög fart.

Därefter in på en bredare väg som leder tillbaka till start/mål.

Sammantaget kan jag säga att detta blir en riktig prövning för alla. Klungorna lär spricka och därför kommer det nog gå hårt hela varvet. Riktigt hårt tryck uppför och sedan lär det hårda arbetet få fortsätta på flacken. Jag tänker att det blir många olika klungor efter den tuffa klättringen och då vill vissa hålla avstånden och andra gör vad de kan för att arbeta ikapp. Många chansar säkert också utför där det går att tjäna tid om du har teknik och mod. Den andra kortare åkbacken kommer nog också bli utslagsgivande då de flesta redan ligger på gränsen i kapacitet.

Jag tänker att detta blir en riktigt händelserik och spännande bana för publiken. För den cyklist som väger lite, har bra tryck i benen och har mod och skicklighet utför passar det perfekt. För oss övriga är den mindre bra om det handlar om att åka fort.

Handlar det om att myscykla var det en trevlig cykeltur. Riktigt fin natur och omgivningarna är verkligen topp. Roliga vägar också. Men med +100 cyklister på dessa vägar och denna typ av klättring och utförslöpa kan jag redan nu säga att detta inte är min cup of tea. Jag har faktiskt aldrig provat något liknande som ska köras i tävlingsfart.

Efter att jag rullat igenom banan och Katten tillsammans med Melvin varit på promenad vid vattnet så åt vi lunch.

Därefter rullade vi tempobanan med husbilen och sedan checkade vi in på Torekovs camping.

Tanken var att rulla tempobanan med tempohojen, men det blev spöregn. Därför planerade jag om och vi fixade en del praktiskt och åt sedan middag.

Om någon timme gör jag ett nytt försök att rulla tempobanan. Jag hoppas återkomma i morgon med mina tankar kring denna.