tisdag 13 november 2018

Mallorca - Tidigare okänd klättring och nya vägar

Idag var första dagen här på Mallorca. I april åker vi med Vännäs CK till samma ställe och det är som vanligt jag som ansvarar för turerna.

Jag hade tänkt kolla upp lite nya sträckningar nu under dessa dagar och började redan idag. Inte helt lätt att hitta nya vägar när vi varit här så mycket, men idag lyckades det bra.

Slutmålet var Castell de Santueri och San Salvador. Två olika klättringar, båda i närheten av Felanitx.
På toppen av första klättringen
Men först väntade en hel del cyklande. Vi har cyklat till Felanitx vid flera tidigare tillfällen men i dag ville jag hitta då smala små vägarna som vindlar fram och tillbaka. Jag hade noga tittat hur jag skulle åka och det gick över förväntan. Mestadels åkte jag rätt direkt, alla vägar hade asfalt och underlaget var överlag ok. Fin natur och trevligt med lantlighet och nästan inga bilar.

Det innebar att de första 60 km innan det var dags för första klättringen till säkert 70% bestod av vägar jag aldrig tidigare provat och nästan bara småvägar. Trevligt.

Så var jag då slutligen framme vid den första klättringen som jag aldrig provat. Castell de Santueri.

5 km och ett snitt på just under 5% väntade. Det var väldigt smal väg och bitvis var asfalten sådär.

Från början var det mest av en slakmota, så jag förstod att det borde bli brant på slutet. Bara ett snitt på ca 2,5 procent de första tre kilometerna. Kilometer fyra började det luta på med drygt 6% i snitt och för att få lön för mödan brantade det på rejält och det blev till att stå upp en hel del då snittet sista kilometern steg till 10% och klart brantare på sina håll.

Väl uppe var det fin utsikt. Dock krävdes det en promenad några hundra meter upp för att se fortet på riktigt. Var inte läge i dag med cykelskor och mer fokus på cykling än historia. Även om jag älskar just historia.

Lugnt utför för att undvika några potthål och inte lång plattcykling innan det var dags för nästa klättring. Denna gång San Salvador. En klättring som är lite tuffare och här har jag varit upp tre tidigare gånger. Längst upp finns ett mycket fint kloster och en klosterkyrka. Flera världsmästartröjor i cykel finns också att beskåda. Dessutom finns möjligheter att äta eller fika på toppen. En riktigt bra klättring och ett trevligt slutmål med andra ord.

Även denna klättring är ca 5 km lång. Dock är den brantare och även finare. Första tre kilometerna snittar ca 7% med några partier på ca 12%. Sedan planar det ut i en kilometer med endast 4 procent för att sedan avsluta med ett snitt på 12% där det som brantast är 19%.


Jag tog det relativt lugnt i början av klättringen och tryckte sedan på sista 4 km motsvarande ungefär tröskel. Kändes helt okej.

Ett toabesök på toppen och påfyllning av vattenflaskan i klostrets källa som alltså går att dricka trots att det inte är på flaska.

Sedan utför igen. Hemvägen via Porrerres och LlucMajor. Kanske fick jag lite hemlängtan men det gick klart hårdare på tillbakavägen än ut till klättringarna.

Väl tillbaka på hotellet blev det lite mat vilket behövdes då jag endast ätit en bar på hela rundan. Rundan den landade på 5 timmar och 3 minuter och var ca 145 km lång. Enligt strava 1500 höjdmeter, så då gissar jag att det var klart mindre då Strava brukar överdriva. Min egen cykeldator, där har höjdmätningen havererat. Kanske dags att byta. En snittpuls på 70% var alldeles lagom.

Från 16 till 20 har jag sedan arbetat. Har dykt in typ 1000 mail....

Sen middag i dag. Har precis ätit klart vid 21.30. För övrigt är rummet riktigt bra på detta enkla hotell. Maten är lite sämre än vanligt, men jag är inte den som klagar.

Glömde - Vädret i dag var över förväntan denna tid på året. Soldis och sådär lagom varmt. Inga armvärmare, inga armvärmare. Bara byxa och tröja. Inte illa. Vi får se hur vädret blir resten av veckan. Verkar bli ok i morgon i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar