lördag 6 januari 2018

Benträning under en timme med 16 tunga intervaller

I natt blev det tyvärr förlust för juniorkronorna, men jag tycker de gjorde en bra match. Blev med andra ord sent i natt och därmed sovmorgon.

Under dagen har jag sedan inte gjort mycket vettigt utan bara varit hemma med familjen. Jo, jag har sett på Tour de Ski och lite annan sport.

Sedan förberedde jag middagen, så det inte skulle ta så lång tid att göra den klar efter att jag var klar med dagens träning.

Jag fortsatte gårdagens benträning med fortsatt inriktning på detta.

Idag 10 minuter lugnt i början och i slutet. Mitt emellan själva träningen som i dag var 60 minuter.

Tanken för dagen var att genomföra en 30 sekunder lång intervall med 3,5 minuter lugn cykling mellan varje intervall.

Med bara tre minuters lugn cykling inför den sista intervallen rymdes 16 stycken intervaller under en timme.

De lugnare 3,5 minuterna kring 55% av FTP. Hög kadens.

De tunga 30 sekunderna skulle ligga på 67-68 i kadens och ca 155% av FTP. I praktiken blev det högre i början och i slutet, men lite lägre i mitten. Fick alltså en liten mental svacka som gjorde att effekten gick ned när det började ta emot, men det ordnade upp sig. Jag skärpte alltså till mig igen och snittet för alla intervaller hamnade just över målbilden då jag låg över både i början och slutet.

Både intervaller och den lugna cyklingen skedde sittandes. Ja, förutom några sekunder ståendes totalt 2-3 gånger inom den lugna delen för att spara rumpan och för att få ur lite seghet ur låren.

Allt eftersom timmen gick blev det allt segare mot slutet av varje intervall. Ja, benen blev trötta idag och efter två dagar med fokus ben så känns det att benen fått jobba.


Snittpulsen för timmen blev förstås inte hög (75%) då det var benen som skulle ha sitt. För att det skulle bli bra var det viktigt att släppa ned pulsen till pulszon 2 i varje "vilofas".

Snitteffekten blir inte heller hög (238) under timmen med intervaller, men den normaliserade effekten som visar hur slut du blir av ett pass landade ändå på nästan 90% av vad jag maxar i en timme. För benen tog det nog minst på i den nivån.

Det blev alltså bara ca 8 minuter effektiv tid på mellan 520 och 560 watt, men benen blev ändå trötta. Beror förstås på effekten, men framför allt den för mig låga kadensen.

Jag får aldrig träningsvärk när jag cyklar, men ska det ske någon gång är det nog efter de senaste två dagarnas cykling då den skiljer sig en hel del från den "vanliga" cyklingen.

Totalt 90 minuter i dag alltså. Därefter väntade en god middag och mys med familjen.

I morgon rullar vi vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar