måndag 9 maj 2016

Bilisters och cyklisters rättigheter - Vad gäller?

Hittade detta inlägg på bra cykling som jag tycker att du ska läsa. Oavsett om du cyklar eller ej.

Dagens trafiklektion

Hej och välkomna till dagens trafiklektion!
Nu ska vi prata bilister, cyklister och alla rättigheter dessa har på vägarna. Ajdå, sa jag rättigheter? Jag sa fel.Skyldigheter ska det vara. För söker vi i Trafikförordningen står det inte ett skvatt om rättigheter, däremot en del om skyldigheter. Och som lite extra på fötterna så kan vi ju kolla med STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund. Enligt dem är att köra bil del i ett system uppbyggt kring skyldigheter, där bilförare har en hel rad skyldigheter, men aldrig någonsin rättigheter. Detta kan vi anta gäller även cyklister.
Så, då har lektionen startat. Du, medtrafikant där bak! Somna inte nu, för det blir prov på detta! Jaha, du vill säga något?
Cyklister har ingenting att göra på vägarna!
Allmän väg är till för alla trafikslag, såväl bilist som cyklist eller bonde med traktor. Det heter allmän väg av en anledning. Alla får använda den.
Men cyklister betalar inte ens för vägarna! De betalar inte ens fordonsskatt!
Cyklister betalar mer än du tror. Faktum är att alla som betalar skatt, betalar för vägarna. Inklusive bilister, cyklister, bönder, hästryttare m fl. Vi betalar skatt till staten och staten finansierar nationella vägar.
Gällande fordonsskatt så stämmer det att cyklister inte betalar denna. Fordonsskatt är nämligen en miljöskattoch baseras på koldioxidutsläpp. Och cyklister släpper som bekant inte ut koldioxid.
Dessutom: många cyklister är även bilister.
Men det finns ju cykelbanor! Cykla där! Som bilist blir jag irriterad när cyklister hindrar min framfart.
Som sagt, alla betalar för vägarna och får använda vägarna. Du som bilist har inte ensamrätt till vägarna. Du har skyldighet att anpassa dig efter trafiken. Oavsett om det är andra bilister, en bonde som är ute med sin traktor eller cyklister som tränar på landsvägarna.
Cykelbana är jättebra, men finns så klart inte överallt. Och där det finns, så är det ofta långt ifrån det optimala sättet att ta sig fram på med cykel.
Vi går till Trafikförordningen 3 kap 6 § för att kolla vad som står där.
3 kap 6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.
Cyklande får använda körbanan även om det finns en cykelbana, när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
De generella hastighetsreglerna gäller på cykelbana också. Det är alltså intilliggande väg som bestämmer vilken hastighet som får hållas på cykelbana. En motionscyklist kommer lätt upp i 30-40 km/h. Är det vettigt då att cykla på cykelbana? Jag ska räkna upp vad som dyker upp på cykelbanan.
På cykelbanan:
  • Folk promenerar kors och tvärs
  • Småbarn springer
  • Grus ligger kvar
  • Betongsuggor eller annat står i vägen
  • Potthål förekommer i stor utsträckning
  • På vintern är cykelbanan inte ens snöröjd
Med tanke på detta, så är det inte speciellt konstigt att som cyklist välja körbanan, i stället för cykelbanan. Eller hur? Självklart måste cyklisten då visa hänsyn, gott omdöme och följa rådande trafikregler, precis som alla andra.
Så, med hänsyn till färdmålets läge är det då alltså som cyklist lämpligare att använda körbanan.
Du, där bak! Du är väl alert och lyssnar?
f1
Men de cyklar ju i bredd på vägarna och tar upp jättestor plats!
Ja, det förekommer. Vi tittar igen på vad Trafikförordningen 6 kap 1 § har att säga om detta.
6 kap 1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
Trafikförordningen säger alltså att cyklister får färdas i bredd, när det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.
Vad är då en olägenhet i trafiken? Kan ni ge några exempel? Nej, det är inte blotta synen av en cyklist.
En olägenhet i trafiken skulle kunna vara att omkörningssträckan för en bilist är lång. Det är också farligt. En längre omkörningssträcka betyder längre tid att köra om och större risk att få möte under omkörning.
En annan olägenhet skulle kunna vara att en cyklist blir omkörd med alldeles för lite avstånd, vinglar till och vurpar. Det orsakar ofta nyckelbensbrott och andra otrevligheter.
Vad kan göras för att undvika dessa situationer? Någon som har ett bra svar? Det är ganska logiskt faktiskt. Jo, det är då bättre för alla att cyklister cyklar i bredd.
Det här är varför:
  • Omkörningssträckan blir kortare. 12 cyklister på 1 rad blir ca 30 m som måste köras om. 6 cyklister på 2 led blir 15 m, alltså hälften. Det kommer alltså gå betydligt snabbare att köra om en grupp cyklister som cyklar 2 i bredd. Det är även säkrare.
  • Cyklister ligger 2 i bredd över vägen av en till anledning. Det är för att minimera risken för dåliga omkörningar, som kan få katastrofala följder. I stället för att en bilist chansar om cyklisterna ligger på en rad, och kör om med knappt något avstånd alls, så måste bilisten vänta på ett bra tillfälle att köra om säkert, om cyklisterna ligger två i bredd. Det kan ta lite längre tid att hitta ett bra tillfälle att köra om. Det blir dock säkrare för alla.
För säkerhets skull kikar vi på vad Trafikförordningen 3 kap 7 § har att säga om detta:
3 kap 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Cykel som är konstruerat för en hastighet av högst 40 km/h skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen.
Rent teoretiskt sett så kan man se detta så här: cyklar som är konstruerade för en hastighet högre än 40 km/h får färdas på allmän väg och behöver inte iakta att hålla sig så nära högra kanten av vägrenen som möjligt.
Cyklar som är konstruerade för högre hastigheter än 40 km/h, det är rätt många cyklar det. Och de får framföras på allmän väg. Men det har vi ju avhandlat tidigare under lektionen.
Nu är det ju så att det är ganska få cyklister som håller en sådan hög hastighet längre perioder, varvid det ändå är läge att hålla sig så nära högra kanten av vägrenen som möjligt när man är ute och cyklar.
Du, cyklist där bak – notera detta!
cyclist-fun
Du som räcker upp handen, din tur!
Men jag kan få vänta flera kilometer på att få köra om cyklister!
Just ja. Som sagt, i trafiken har du skyldigheter att anpassa dig. Det finns fler långsamma ekipage på vägarna. Vad händer när du som bilist ligger bakom en traktor? Jo, du väntar tills du kan köra om. Samma sak gäller med en grupp cyklister. Du väntar alltså tills du kan köra om säkert. Cyklister bör dock också ta sitt ansvar och se till att de inte stoppar trafikflödet alltför mycket. Organiserad grupp med någon som håller koll framåt och någon som håller koll bakåt, är att föredra.
Vidare: några säkra omkörningar gör att en bilist kommer fram kanske 1-2 minuter senare än annars. Är den korta tiden då värd mer än risken att utsätta cyklister som är mammor, pappor, söner, döttrar etc, för livsfara?
Cyklister, vad kan ni göra? Något förslag? Ja, massor av förslag! Duktig klass. Här är alla förslagen för att underlätta:
  • Se till att inte cykla fler i bredd än nödvändigt. Mer än 2 i bredd är förmodligen onödigt. Ha disciplin i klungan!
  • Hålla sig så nära vägrenen som möjligt. 5-10 cm från streckade markeringen brukar räcka, i stället för 40 cm ut från den.
  • Ha koll på övriga trafiken, kommunicera framot åoch bakåt i klungan. Anpassa er. På smala, slingriga vägar är det bättre att dela upp sig i mindre grupper om 4-5 cyklister och ha avstånd på några 100 m mellan.
  • Undvika stora vägar med mycket trafik. Då är det klart bättre för alla om småvägar väljs för träningspasset.
  • Välja cykelbanan på de ställen där den faktiskt är vettigare än stora vägen bredvid.
Och slutligen alla: ömsesidig respekt kommer du långt på i trafiken, tänk på det!
Så. då var lektionen slut för den här gången. Dags att repetera nu, för provet kommer för alla nästa gång ni är ute i trafiken! Och är ni inte schyssta, så kommer han här och ser till att ni är det!


2 kommentarer:

  1. Ja tyvärr väldigt aktuellt måste jag säga!!! Här i Luleå vart en cyklist påkörd i Lördags på väg ut mot Lövskär! Cyklisten svårt skadad ligger på intensiven på Sunderby sjukhus, den chockade bilisten uppger att cyklisten vinglade till???? Om man kör på någon som vinglar till så ligger man definitivt för nära!!! Inga 1,5 meter här inte. Jag vet inte hur många omkörningar jag varit med om där bilisten ligger alldeles för nära när hen kör om! Jag menar hur svårt är det?
    Som bilist ser jag inga som helst problem med att dels anpassa avstånd vid möte med fordon samtidigt som cyklist ska köras om blir det samtidigt så väntar jag tills jag kan hålla rätt avstånd i sidled till cyklist svårare är det inte. En bilist skulle ALDRIG göra en likadan omkörning av traktor tex fartmässigt jämnförbart med oss cyklister! Då hålls minsann avstånd, man kan ju får skador på bilen om man kör för nära...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så tråkigt.

      Ja, det är verkligen svårt att förstå hur vissa bilister agerar. De är i minoritet, men en bilist som äventyrar livet för någon annan är en för mycket.

      Radera