lördag 11 juni 2016

Maktlös, otillräcklig, att försöka välja "rätt", och saknaden efter Tova

Under denna vecka har livet kommit i kapp och fått ta över. Om förra veckan var cykel och tävlingar så har denna vecka varit i stort sett tom på träning. I morse lyste min träningsdator - "undertränad".

Livet är sådant och jag försöker att hitta en balans mellan arbete, träning och samtidigt ha familjen i fokus. Jag kan säga att det är svårt och jag misslyckas ofta. 

Många gånger känner jag mig ganska så otillräcklig när jag inser att mer och bättre arbete borde göras. Jag borde träna mer och bättre för att hänga med i de sammanhang jag vill vara. Orken i arbetet är alltså inte alltid som jag önskar och vad det gäller träning så tränar jag mindre än de flesta jag tävlar mot.

Trots ovanstående känner jag mig ofta otillräcklig när det gäller familjen. Både när det gäller tid, men särskilt när det gäller att få mina älsklingar att må bra. Det är bara att inse att såväl jag, Katten och Melvin har en mycket lång väg att vandra innan vi mår bra på riktigt. Det är alltså långt kvar innan utgångsläget är det positiva och innan vi kan minnas och tänka på Tova utan att sorgen och nedstämdheten tar över. 

För ganska exakt två år sedan hade Tova skolavslutning och på kvällen blev hon dålig. Tova låg sedan på intensiven under 3 veckor innan hon dog. Två år är lång tid, men också väldigt kort.

I 13 år hade vi gjort allt för att Tova skulle må bra som möjligt och använt alla våra krafter till det och nu under två år har vi arbetat med att hantera saknaden efter vår älskade Tova. Reservkrafterna var i stort sett obefintliga redan för många år sedan och det har inte gjort det lättare att orka hantera tillvaron efter att Tova dött och fram till idag. 

Jag arbetar med mitt eget mående, men det är ändå det som går bäst. Jag lider mycket mer av att se sonen och Katten arbeta med ork och mående och att jag inte lyckas hjälpa de att må bättre. Jag känner mig maktlös och funderar ofta vad jag borde göra annorlunda. Jag hittar inte svaren, men kanske beror det på att jag blundar för de "rätta" valen.

Vad jag önskar att vi alla kunde må bra. 

Med ett arbete som trycker på, många praktiska frågor och brist på ork och dåligt mående hos hela familjen, ja då är det inte lätt att få till träningen. Men jag tror fortfarande att det är viktigt att röra på sig för att orka med livet. Sedan om det är så, ja det vet jag inte.

Om det är rätt och ett bra val att försöka hävda mig bland Sveriges bästa cyklister i Sverigecupen för Masters ifrågasätter jag i bland. Samtidigt ger det mig mycket glädje, motivation och styrka som kanske hjälper till i det övriga livet? Cykel är ju en fantastisk sport och jag älskar ju att sträva mot mål, utvecklas och tävla. Ja, jag vet faktiskt inte vad som är bäst och jag vet inte heller hur jag ska hitta svaret.

Nu finns det nog några av er som har de "rätta" svaren och "vet" hur och vad som ska göras. Jag tror dock inte det finns några lätta svar och någon tydlig väg att gå. Vi kan ha många åsikter om hur andra ska göra och tänka. Men det är så mycket lättare att i teorin veta hur någon annan borde göra än att hantera sin egen verklighet. 

Hur som helst blev det till slut 100 minuter träning i dag, förutom en liten runda med sonen. Den ursprungliga planen var att cykla ute och få till mer träning än så. Men livet kom alltså ikapp och istället blev det en kortare träning och dessutom inomhus på trainern.

Jag gör ett nytt försök i morgon med att få till bra träning. Om dagen känns bra är förhoppningen att få till ett lite längre distanspass. Sedan får vi se om jag de närmsta veckorna kan få till den mängdträning som är inplanerad för att fortsätta utvecklas som cyklist, och då det är 3 veckor till nästa tävling ligger det bra till tidsmässigt.

Jag kan konstatera att det som ofta är bra inte alltid är att föredra. Det kan i bland vara rejält betungande att alltid ha höga mål och stora förväntningar på sig själv och bara vilja göra saker där jag gör det fullt ut, med hög insats och ett bra resultat. Sedan är jag ju sådan som person så det är nog inte jättemycket att göra något åt, utan jag får istället fortsätta att fundera kring hur jag hanterar det i relation till allt annat runt omkring mig.

Jag avslutar där för dagen - Sköt om er alla runt omkring i vårt avlånga land.

torsdag 9 juni 2016

Dags att starta om, och nyheter på ingående

Efter tävlingar i Stockholm under fyra raka dagar har det inte blivit någon cykling alls. Tisdag var jag kvar på konferens i Stockholm. Onsdag åkte jag hem och han inte med någon träning på kvällen. Idag torsdag har det varit fullt av familjestyr efter arbetet.

Nu hoppas jag verkligen det startar igång med ordentlig och kontinuerlig träning från i morgon. Tanken är ju nu att komma in i en träningsperiod med lite mängd då det är drygt tre veckor till nästa tävling.

För väldigt länge sedan så pratade jag om att jag beställt nya hjul. Av olika anledningar har det inte blivit som jag velat och det har varit problem på vägen. Nu hoppas jag dock att det klarnar under nästa vecka och att jag kan beskriva vilka hjul det blev och varför. Om det inte löser sig under nästa vecka, kommer ni i stället få veta varför och lite av mina lärdomar kring detta. Vi får se vad det blir för skrivning.

Sedan är det en ännu större nyhet på gång som jag hoppas kunna släppa inom en dryg vecka. Återkommer med det.

Nu hoppas jag alltså på träning fredag-söndag och sedan bygga vidare på det.


onsdag 8 juni 2016

Hemma, Stockholmshelgen och vilken service

Då var jag hemma igen med familjen. Det känns riktigt skönt och bra. Visst har jag haft givande konferenser och en riktigt bra cykelhelg, men nu kändes det bra att få komma hem.

Stockholms 4-dagars var verkligen ett bra arrangemang och något jag kan tipsa er alla om som inte var med i år. Det är nämligen så att de redan lovat att Stockholmshelgen återkommer. Det är också spännande att få prova så många olika typer av cykling då alla fyra tävlingsdagar hade helt olika karaktär. Vill du inte vara med på alla fyra tävlingar fungerar det också att vara med i färre deltävlingar.

Jag kom häromdagen på att jag tidigare träffat Oskar Ekman som var tävlingsledare för alla fyra tävlingsdagarna. Det var 2011 eller 2012 på Falun Tour, vilket för övrigt var en trevlig vecka. Oskar Ekman har verkligen gått all-in i detta arrangemang. Han har inte bara varit tävlingsledare, utan också speaker alla dagar och sedan verkar han hållit ihop det mesta. Självklart är det också många andra som gjort fina insatser och möjliggjort att vi får göra det vi gillar mest - att cykla.

Några av er kanske läste att jag glömt pump och sadelväska vid starten av Falkenloppet. Det hade även Oskar läst och igår meddelade han att han hade mina grejer. I dag skickade Oskar dessa hem till mig. Riktigt bra service och hyggligt!

Nu är det till att packa upp alla grejer jag haft med mig och vad gäller träning är det nu dags för lite mängdträning igen, då det är tre och en halv vecka till nästa tävlingshelg. Det är då tävlingarna i Gottne som gäller.

tisdag 7 juni 2016

Vännästrampet 2016: söndag den 17 juli - Visst kommer du!?

Vännästrampet genomförs för 6:e gången och alla tidigare upplagor har legat andra söndagen i augusti. I år ligger både Sundsvall Classics och Nordiska mästerskapen den helgen. Inte heller någon annan helg i augusti är tävlingsfri. Därför provar vi i år ett helt nytt upplägg med ett lopp mitt i sommaren. Deltagarantalet har ökat alla år som Vännästrampet genomförts och vi hoppas på deltagarrekord även 2016. För visst kommer du?

Vännästrampet 2016 äger rum söndagen den 17 juli.

Vi ändrar datum, men starttiden 12.00 blir kvar såväl som bansträckningen som för 6:e året i rad är densamma.

Sprid gärna detta inlägg till andra som du tror kan vara intresserade av en riktigt bra cykeldag. Ju fler deltagare desto roligare upplevelse. Och som sagt - Alla är välkomna oavsett ambitionsnivå och tidigare cykelerfarenheter. 

BoendeDu hittar stugor och husvagnsplatser på Vännäs Bad och Camping: http://www.vannasbadcamping.se/camping/. Ett annat alternativ är Hotell Vännäs: http://www.hotelvannas.se/


Start, ombyte mm
Efteranmälan, Uthämtning av nummerlapp och ombyte kommer att ske på Vännäs Bad- och Camping. Starten sker på parkeringen utanför badet.

Fika, depå och priser
I Nordmaling efter ca 50 km erbjuder vi en depå med dryck och tilltugg. 

Efter målgång bjuder vi på fika vid Vännäs Bad- och Camping. Där har vi även prisutdelning. Du kan vinna oavsett hur snabbt du cyklat. 









Föranmälan
Om du vill föranmäla dig gör du det på vår hemsida: vannasck.se. Sista dag för föranmälan kommer att vara den 13 juli. Anmälningsavgiften är 200 kronor och betalas till bg nr 176-0321 senast onsdag den 13 juli.
Efteranmälan
Du kan också efteranmäla dig på tävlingsdagen mellan 10.30-11.30. Då är startavgiften 250 kronor.


Bansträckning
Banan mäter ca 125 km. Starten sker via masterstart i några kilometer och leder in cyklisterna på vägen mot Hjoggsjö. Cyklisterna fortsätter sedan förbi Hjoggsjö mot Mosjö där vi svänger höger mot Gräsmyr och sedan vidare mot Nordmaling.  

Banan går vidare genom Nordmaling och sedan upp mot Bjurholm via den fina vägen förbi bland annat Agnäs. Efter Bjurholm bär det åter av mot Vännäs längs den böljande väg 92. Målet är beläget ca 2 kilometer uppför backen mot Pengsjö.

Från målet är det ca 5 lättrullade kilometer tillbaka till starten där det finns dusch och ombytesmöjligheter.


För att markera banan används skyltar, pilar i vägen och flaggvakter.


Höjdmeter
Nedan kan du se höjdkurvan. Det är masterstart till första stigningen. Det är en del stigningar de första 6-7 km innan det till största del går böljande eller utför i 40 km till Nordmaling. Från Nordmaling till Bjurholm finns endast någon enstaka tydlig klättring, men det bär svagt uppför på stora delar av sträckan. Från Bjurholm finns det några stigningar innan det bär utför sista milen fram till målbacken som är just under 2 km lång. Total stigning är 810 höjdmeter.







Tidigare upplagor
Vill du få lite inspiration och information från tidigare upplagor hittar du det på länkarna nedan. De flesta är skrivna ur mitt perspektiv och speglar självklart inte hela bilden av vårt lopp där det ofta skiljer upp till 90 minuter mellan cyklisterna som först cyklat klart till de som väljer att ta det lite lugnare.

Här hittar du bilder från 2011 års upplaga tagna av fotograf Erik Åström.Här kan du läsa Västerbottens Kurirens (VK) reportage från 2012 års upplaga.
Racerapport 2013
Racerapport 2014
Racerapport 2015


Välkomna!!

måndag 6 juni 2016

Nationaldagsloppet och en summering av helgen - Det mesta var bra och några delar behöver bli bättre

Idag var det dags för fjärde deltävlingen här i Stockholm, Nationaldagsloppet. Vi skulle trampa runt en gokartbana som mätte drygt 700 meter, som var väldigt kurvig och med en kortare stigning. Loppet var 25 minuter plus 4 varv. Blev du varvad första 25 minuterna plockades du av och under de sista varven visade det sig att du plockades av även när ledargruppen började närma sig.

Vi var drygt 50 cyklister till start och jag försökte därför ställa mig långt fram när starten skulle gå. Första varvet var det masters, men tyvärr hände det igen. Utan att jag visste ordet av var jag bland de allra sista redan innan mastersvarvet var klart.

Jag insåg snabbt att det skulle bli svårt att gå om på denna bana, särskilt då kurvtekniken inte är den bästa. När en cyklist faller framför mig redan på varv två är egentligen dagen redan förstörd. Jag är helt plötsligt sist, och det har spruckit framför mig och några till som var inblandade.

Jag bestämmer mig dock för att inte ge upp och pressar mig högre och högre upp i fältet. Tyvärr ser jag att det även spruckit längre fram.

När jag efter ungefär halva loppet kommer i kapp klunga tre har jag legat på bra för att nå dit. Självklart för att det krävdes fart, men allra främst för att jag inte hade bra kurvtagning.

Kurvtagningen blev allt bättre, men i den tuffaste svängen tappade jag fart hela loppet.

Väl i kapp klunga tre låg jag lugn där bakom en stund och började inse att jag blev allt piggare. Jag ville köra fortare, men insåg att jag skulle få svårt att komma fram och  samtidigt att jag inte skulle kunna gå ifrån och ansluta till klunga två på egen hand. Jag låg därför långt bak och sparade mig en stund.

Samtidigt såg jag att vi närmade oss klunga två. Tyvärr närmade sig ledargruppen också bakom. Jag bestämde mig för att gå all in när det var ca 6 minuter kvar av loppet för att prova gå ikapp klunga två. Med andra ord skulle jag maxa när det var 4 varv kvar.

Jag började bli orolig för att vi skulle bli ikappåkta, men tänkte att vi borde hålla undan de 4 sista varven om vi nu matade vad vi hade. Vi hade ju bara tappat ca 2-3 sekunder per varv och det borde gå att köra hårdare på slutet då det fanns en del sparat.

Så når vi mållinjen näf det gått 25 minuter och det är 4 varv kvar att cykla och jag börjar ladda för att gå absolut max. Då får vi veta att vi inte får fortsätta, trots att tätklungan var minst 15 sek efter. Surt helt klart, då det var en minuts tillägg för varje varv där du inte fick cykla. Dessutom låg jag långt bak i min grupp då jag tänkt avancera senare på varvet. Det gjorde att jag tappade 6-7 placeringar i relation till Sverigecupen (vet inte hur många jag hunnit om, men fick inte chansen). Vet inte riktigt vilken placering det blev, men kring 20. Helt klart snopet i alla fall.

Överlag kändes ändå loppet bra om vi räknar bort de första tre varven. Kurvtagningen blev allt bättre, om än med stor förbättringspotential. Jag kände mig stark i kroppen och min känsla är att styrkan i kroppen räcker. Det var också positivt att jag hade kräm kvar efter fyra tävlingsdagar. Jag har också lärt mig mycket kring det taktiska.

Jag tror och hoppas att jag ska kunna prestera mycket bättre på de två GP-loppen nästa år om jag är med då. Då tänker jag främst på positionering, taktik, kurvtagning och att jag vet vad som väntar. De flesta andra har provat denna typ av lopp många gånger. Själv har jag aldrig provat detta.

Tyvärr tappade jag ett antal placeringar totalen i Stockholms 4-dagars. Hade jag lyckats hålla undan utan att bli stoppad hade jag troligen blivit trea. Nu blev det några placeringar sämre. Lite surt när det inträffade, men det är som det är och alla positiva besked i helgen överväger.

Jag har fått fyra bra genomkörare och väldigt många fina erfarenheter. Jag har både fått flera kvitton på att jag ligger bra till i träningen och jag har fått lära mig mycket hur jag bör agera i olika typer av lopp vi inte har i Norrland. Sedan arbetar jag för att bli allt mer aktiv på linjeloppen. Tempoloppet som var huvudmålet för resan var riktigt bra och det i sig räcker för att jag ska vara nöjd.

Jag har inte fått snurr på linjecupen i Sverigecupen, men i tempocupen är jag tvåa efter fyra av sju deltävlingar vilket är bättre än vad jag kunnat förvänta mig innan säsongen började.

Överlag har säsongen börjat riktigt bra. Särskilt om jag betänker att jag först i mitten av förra säsongen för första gången tävlade på denna nivå (Sverigecupen). Gottnes tempo och linje 2015 var mina första lopp någonsin. Det är också dessa lopp som är mina nästa planerade tävlingar och då har det alltså gått ett år sedan jag började tävla ordentligt. Gottne äger rum första helgen i juli.

Jag hoppas kunna fortsätta utveckla min styrka och form inför kommande Sverigecuplopp, men också inför SM och Nordiska mästerskapen som ligger i slutet av juli.

Får jag vara frisk och fräsch finns det nog mycket rolig cykling kvar av säsongen.

Nu har jag konferens här i Stockholm i morgon. Jag åker hem på onsdag och då har jag en träningsperiod på tre veckor framför mig.

Framför allt ser jag fram emot att träffa familjen. Det har gått alldeles för många dagar sedan vi sågs.

Stockholms 4-dagars, Falkenloppet - Totalledning efter etapp 3!

Idag var det dags för tredje deltävlingen i Stockholms fyradagars. Ett linjelopp på 70 km i Nynäshamn - Falkenloppet, stod på agendan.

För dagen var det 98 cyklister på start och jag förstod att det skulle bli trångt. Jag hade dock bestämt mig för att ta för mig lite mer och våga mer än vad jag gjort tidigare på denna typ av lopp.

Vi skulle cykla 7 varv på en 10 km lång bana och totalt drygt 600 höjdmeter.

I dag kändes det överlag lugnare än tidigare tävlingar, men trots det blev det låsta däck vid tre tillfällen för att undvika krascher när klungan fick möte med bilar.

Jag hade alltså bestämt mig för att vara mer aktiv i dag och när 8 cyklister kom loss på fjärde varvet gick jag fram för att tillsammans med några andra cyklister försöka gå i kapp. Det visade sig dock att det inte var så stort intresse för att dra ikapp, så efter en stund bestämde jag mig för att brygga ikapp. Det blev rejält höga watt och hög puls under en bra stund innan jag gick ikapp tätgruppen. Vi var nu 9 cyklister.
Gissar att detta är från slutet av fjärde varvet då det gått hårt en bra stund
och jag hunnit ikapp utbrytarna. Foto:Camilla Lundberg

Tyvärr visade det sig snart att intresset av att fortsätta trycka var för litet i vår grupp och farten i klungan för stor, och så var vi återsamlade.

Jag insåg att det inte skulle gå att komma loss i dag då inte ens en så stor grupp lyckades någon längre stund. Det var helt klart så att vindarna och banan skulle leda fram till en klungspurt.

Jag bestämde mig för att inte riskera något utan försökte ligga smart resten av loppet och målet var att ingen skulle få gå loss utan att jag försökte gå ikapp och att jag skulle rulla in med toppgruppen om det blev spurt så jag inte skulle tappa tid i sammandraget.

Jag hade inga förhoppningar om att lyckas i en spurt, då jag ännu inte är tillräckligt bra på att komma fram till slagläge när det är väldigt många starka cyklister.

Så var det dags för spurt och det var väldigt många cyklister kvar i klungan. Jag avancerade till någonstans mitt i klungan och sedan tog det stopp. Det var helt fullt med cyklister, så jag fick rulla lugnt och säkert i mål.

Det blev ingen vidare placering, men för sammandraget så var det bra.

Jag fick verkligen ge allt på varv 3, medan resten av loppet var lättare. Det var faktiskt så att mitt tredje varv var det snabbaste av alla varv för alla cyklister. Men det vinner man förstås inga lopp på.

Inför dagen låg jag tvåa i sammandraget i Stockholms 4-dagars. Jag var drygt fem sekunder efter David Scott Norrtälje CK och lite mer än 22 sekunder före Stefan Ljungberg Cykloteket Racing Team. Till fjärdeplacerade Dan Almgren-Lidman Fredrikshof hade jag just under 50 sekunder.

Vid målgång av Falkenloppet, den tredje etappen, visar det sig att Stefan Ljungberg rullat in som trea. Det hade spruckit framför mig, så han fick 2 sekunder bättre tid än mig. Dessutom fick Stefan 10 sekunder i bonus för sin tredjeplats, och tar därmed in 12 sekunder. Han är nu trea, ca 10 sekunder efter mig.

Det visade sig också att det spruckit en bit bakom mig och där låg David Scott. Han tappade 18 sekunder på Stefan och 6 på mig. Det innebär att jag leder med minsta möjliga marginal 0,8 sekunder.

Dan Almgren-Lidman på sin fjärdeplats tappade också 6 sekunder på mig, vilket gjorde att Hans Berggren CK 08 som hade samma tid som mig precis smet förbi och är ny fyra.

Jag är alltså inför sista deltävlingen i ledning av Stockholms 4-dagars. Mycket oväntat!

Tyvärr för min del är det ett tufft GP kvar där vi ska cykla runt en gokartbana på endast 1 km med massor av svängar och väldigt smal väg. Den som blir varvad blir avplockad och får en minuts tillägg för varje varv som är kvar. Många har tidigare tävlat på denna bana, men inte jag.

Denna typ av lopp är verkligen inte min grej, och i norr finns inga möjligheter att träna på denna typ av cykling. De som jagar mig är riktigt starka rent allmänt och denna typ av cykling passar dem mycket bättre än mig. Jag har därför inga större förhoppningar om att hålla undan utan räknar med att om det går riktigt bra, kanske jag skulle kunna klara att behålla en tredjeplats i totalen. Skulle jag lyckas med det vore jag otroligt nöjd. Lyckas inte det och jag inte kraschat är ändå helgen lyckad då jag fick till en andraplats i tempot vilket var loppet jag satsade på.

Mindre nöjd är jag med min klantighet gånger två. För det första tog jag bort min pump och min sadelväska just innan start i Falkenloppet och lade grejerna vid busskuren där vi startade. Om jag kom ihåg att hämta dessa? Skulle inte tro det. Onödigt och lite dyrt.

Sedan visade det sig nu att mina Di2-växlar är på väg att laddas ur. Om jag har med mig en laddare? Skulle inte tro det. Nu hoppas jag att batteriet räcker ändå, men det är ju onödigt med extra osäkerhetsfaktorer. Det finns nog spänning ändå.

Jag har nu precis packat ihop mina grejer då jag checkar ut från hotellet i morgon bitti och åker till den sista deltävlingen, Nationaldagsloppet. Klockan 12.00 sker starten och då väntar förhoppningsvis 25 minuters cykling och sedan 4 varv till när 25 minuter gått. Det blir till att i första hand hänga i för att inte bli varvad och dessutom inte gå i backen. Sedan kör jag det som går och det räcker så långt det går.

För övrigt håller jag just nu på att bli rökskadad då någon tjuvröker på sitt hotellrum och röken går in i mitt rum via ventilationen. Inte bra för mina känsliga luftvägar. Hoppas röksuget slutar snart hos min granne eller var denne nu bor. Annars kanske jag behöver sova i bilen....