För dagen var det 98 cyklister på start och jag förstod att det skulle bli trångt. Jag hade dock bestämt mig för att ta för mig lite mer och våga mer än vad jag gjort tidigare på denna typ av lopp.
Vi skulle cykla 7 varv på en 10 km lång bana och totalt drygt 600 höjdmeter.
I dag kändes det överlag lugnare än tidigare tävlingar, men trots det blev det låsta däck vid tre tillfällen för att undvika krascher när klungan fick möte med bilar.
Jag hade alltså bestämt mig för att vara mer aktiv i dag och när 8 cyklister kom loss på fjärde varvet gick jag fram för att tillsammans med några andra cyklister försöka gå i kapp. Det visade sig dock att det inte var så stort intresse för att dra ikapp, så efter en stund bestämde jag mig för att brygga ikapp. Det blev rejält höga watt och hög puls under en bra stund innan jag gick ikapp tätgruppen. Vi var nu 9 cyklister.
Gissar att detta är från slutet av fjärde varvet då det gått hårt en bra stund och jag hunnit ikapp utbrytarna. Foto:Camilla Lundberg |
Tyvärr visade det sig snart att intresset av att fortsätta trycka var för litet i vår grupp och farten i klungan för stor, och så var vi återsamlade.
Jag insåg att det inte skulle gå att komma loss i dag då inte ens en så stor grupp lyckades någon längre stund. Det var helt klart så att vindarna och banan skulle leda fram till en klungspurt.
Jag bestämde mig för att inte riskera något utan försökte ligga smart resten av loppet och målet var att ingen skulle få gå loss utan att jag försökte gå ikapp och att jag skulle rulla in med toppgruppen om det blev spurt så jag inte skulle tappa tid i sammandraget.
Jag hade inga förhoppningar om att lyckas i en spurt, då jag ännu inte är tillräckligt bra på att komma fram till slagläge när det är väldigt många starka cyklister.
Så var det dags för spurt och det var väldigt många cyklister kvar i klungan. Jag avancerade till någonstans mitt i klungan och sedan tog det stopp. Det var helt fullt med cyklister, så jag fick rulla lugnt och säkert i mål.
Det blev ingen vidare placering, men för sammandraget så var det bra.
Jag fick verkligen ge allt på varv 3, medan resten av loppet var lättare. Det var faktiskt så att mitt tredje varv var det snabbaste av alla varv för alla cyklister. Men det vinner man förstås inga lopp på.
Inför dagen låg jag tvåa i sammandraget i Stockholms 4-dagars. Jag var drygt fem sekunder efter David Scott Norrtälje CK och lite mer än 22 sekunder före Stefan Ljungberg Cykloteket Racing Team. Till fjärdeplacerade Dan Almgren-Lidman Fredrikshof hade jag just under 50 sekunder.
Vid målgång av Falkenloppet, den tredje etappen, visar det sig att Stefan Ljungberg rullat in som trea. Det hade spruckit framför mig, så han fick 2 sekunder bättre tid än mig. Dessutom fick Stefan 10 sekunder i bonus för sin tredjeplats, och tar därmed in 12 sekunder. Han är nu trea, ca 10 sekunder efter mig.
Det visade sig också att det spruckit en bit bakom mig och där låg David Scott. Han tappade 18 sekunder på Stefan och 6 på mig. Det innebär att jag leder med minsta möjliga marginal 0,8 sekunder.
Dan Almgren-Lidman på sin fjärdeplats tappade också 6 sekunder på mig, vilket gjorde att Hans Berggren CK 08 som hade samma tid som mig precis smet förbi och är ny fyra.
Jag är alltså inför sista deltävlingen i ledning av Stockholms 4-dagars. Mycket oväntat!
Tyvärr för min del är det ett tufft GP kvar där vi ska cykla runt en gokartbana på endast 1 km med massor av svängar och väldigt smal väg. Den som blir varvad blir avplockad och får en minuts tillägg för varje varv som är kvar. Många har tidigare tävlat på denna bana, men inte jag.
Denna typ av lopp är verkligen inte min grej, och i norr finns inga möjligheter att träna på denna typ av cykling. De som jagar mig är riktigt starka rent allmänt och denna typ av cykling passar dem mycket bättre än mig. Jag har därför inga större förhoppningar om att hålla undan utan räknar med att om det går riktigt bra, kanske jag skulle kunna klara att behålla en tredjeplats i totalen. Skulle jag lyckas med det vore jag otroligt nöjd. Lyckas inte det och jag inte kraschat är ändå helgen lyckad då jag fick till en andraplats i tempot vilket var loppet jag satsade på.
Mindre nöjd är jag med min klantighet gånger två. För det första tog jag bort min pump och min sadelväska just innan start i Falkenloppet och lade grejerna vid busskuren där vi startade. Om jag kom ihåg att hämta dessa? Skulle inte tro det. Onödigt och lite dyrt.
Sedan visade det sig nu att mina Di2-växlar är på väg att laddas ur. Om jag har med mig en laddare? Skulle inte tro det. Nu hoppas jag att batteriet räcker ändå, men det är ju onödigt med extra osäkerhetsfaktorer. Det finns nog spänning ändå.
Jag har nu precis packat ihop mina grejer då jag checkar ut från hotellet i morgon bitti och åker till den sista deltävlingen, Nationaldagsloppet. Klockan 12.00 sker starten och då väntar förhoppningsvis 25 minuters cykling och sedan 4 varv till när 25 minuter gått. Det blir till att i första hand hänga i för att inte bli varvad och dessutom inte gå i backen. Sedan kör jag det som går och det räcker så långt det går.
För övrigt håller jag just nu på att bli rökskadad då någon tjuvröker på sitt hotellrum och röken går in i mitt rum via ventilationen. Inte bra för mina känsliga luftvägar. Hoppas röksuget slutar snart hos min granne eller var denne nu bor. Annars kanske jag behöver sova i bilen....
Amen ett stort Grattis!!!
SvaraRaderaDu är ju grym Tomas!!!
Håll dig på hjul nu så blir det säkert bra idag också!!!
Än en gång Grattis!!!
Mången tack Mazze😄.
RaderaDet var ju just det med att hålla sig på hjul, i dubbel bemärkelse...
Ska dock göra det jag kan.