Tanken var att köpa en ny Canyon Aeroad då jag alltid gillat Canyon. Nu bestämde jag mig dock under våren för att skjuta på köpet och därför har jag kört på med min hoj i början av säsongen.
Jag har under tiden börjat fundera allt mer på vilken typ av cykel jag egentligen behöver om jag utgår från att jag vill tävla och hävda mig. Vilken typ av tävlingar deltar jag i och var vill jag prestera? Vilka är mina starka sidor och sidor jag behöver utveckla? Vilka egenskaper behöver cykeln?
Ju mer jag funderat och tävlat i olika typer av tävlingar har det klarnat att jag kanske inte ska ha en Aeroad, trots allt!? Visst är den snygg och det är nog svårt att hitta någon cykel som är snabbare i slätdraget. Men är det på slätdraget tävlingarna avgörs? Mycket sällan.
Jag kan konstatera att jag skulle behöva en lätt cykel. En cykel som är kvick och rapp. En cykel som är smidig och en bra kurvtagare och en cykel som förhoppningsvis kan hjälpa mig att bli bättre i spurterna. Sedan vill jag självklart även i fortsättningen ha elväxlar och en bonus är spurtknappar.
Jag har alltså kommit fram till att jag vill ha en cykel som är väldigt allround och fungerar bra i klättring, GP:n, spurter och slätdrag. Det gör förstås att den inte kan vara allra bäst på något område. Men riktigt bra på alla delar.
Till en riktigt fin cykel är min tanke att bonusen blir de nya hjul jag köpt - Tune Schwarzbrenner 38T. Idag anlände kassetten till hjulen, så de har precis provats. I första läget känns de mycket bra.
Åter till cykeln.
Jag hade alltså bestämt mig för att vänta med ett cykelköp tills inför nästa säsong, men då helt plötsligt ramlade jag över en cykel som verkligen tilltalade mig och mina behov. Vips var cykeln beställd och idag monterades en effektmätare. Nu är det bara spurtknappar kvar att montera och sedan är cykeln fullt ut klar för stordåd.
Den ser inte riktigt ut så här, men hur ser den då ut? |
En väldigt allround cykel som passar till spurter, klättring, GP o slätdrag låter exakt som en Canyon Aeroad CF Slx ;-)
SvaraRaderahttp://www.cyclingweekly.co.uk/reviews/road-bikes/canyon-aeroad-cf-slx-6-0
Så kan det nog vara och då har jag gjort ett felköp. Min nuvarande Aeroad passar inte särskilt bra på GP:n etc, men kanske är det annorlunda med den nya. Cykeln väger i alla fall en del mer än vad jag tänkt, men å andra sidan är det förstås en hel del annat som också har stor betydelse. En aeroad är bra och din nya cykel kommer bli kanon. För egen del blev det dock något annat och jag hoppas och tror att även jag blir nöjd.
RaderaDet behöver väl inte betyda att du gjort ett felköp då det finns flera cyklar som passar in i beskrivningen.
RaderaNya aeroaden har dock fått omdömen om att vara betydligt mer allround och "svängvänlig" än gamla.
Ja, det finns helt klart många fina cyklar.
RaderaBMC Teammachine SLR?
SvaraRaderaJag har precis köpt en "ny" cykel, dvs en begagnad Canyon Aeroad CF 7.0 Di2 - dock inte din! - och det som jag kunde läsa i din blog gjorde beslutet lättare.
Men jag blev nyfiken varför du hade så svårt med att hitta de rätta inställningar? Varför kunde du inte ta de samma som du hade haft i din gamla Canyon? FWIW trots att jag har gått en storlek ner och har sadeln "relativt högre upp" och att Aeroad har en längre ramtyp var det inte omöjligt att hitta precis samma sittställning på min Aeroad. Eller hade du inte några bestämda inställningar genom nån typ av "bike fit" och sökte dig fram i stället?
Kanske. Den är riktigt fin😊
RaderaJa, aeroaden är fin.
Min utmaning var att jag gick från ultimate slx till aeroad o geometrin skilde sig åt ganska mkt.
Sedan har jag sedan min ungdoms träning stora problem med knäna och i stort sett är det bara cykling som fungerar. När jag byter hoj brukar dock knäna göra sig påminda. Är det 0.5 cm förändring och/eller annan sittvinkel behövs tid för att få till det.