Igår hade jag varken kraft eller tid att titta närmare på cykeln. Så blev det dock i dag då jag tog bort bakhjulet. Jag ser då att cykeln har en mängd skador på ramen. Det såg inte alls bra ut.
Nu är jag rädd att ramen är körd och då blir det ju inte roligt. Istället för cykling fick jag upp pulsen på annat sätt i denna frustration. När jag tittade lite närmare såg det också ut som bakväxeln mådde dåligt.
Här syns en liten del av skadan. Ser lika illa ut på andra sidan och både på in- och utsida. |
Nästa steg blir att Team Sportia i Umeå får bedöma skadorna och sedan får vi se hur illa det är. Men illa är det.
Nu är jag alltså matt - Schack matt. Och inte blev det någon cykling. Luften gick ur mig helt enkelt. Även om jag kunde rotat fram min gamla cykel och tagit en tur, så försvann motivationen.
Min gamla cykel lär hur som helst få sin revansch nu i höst då min nya Cannondale står på skadelistan och den kliver upp från avbytarbänken.
Surt var ordet sa Bill till Bull.
Samtidigt är det klart att jag hellre tar skador på cykeln än på kroppen och i går kunde kroppen verkligen gått hårt i backen.
Aj så surt! Men jag håller verkligen med om det sistnämnda. Men återigen faan va surt över nyhojen... Du hade verkligen otur här. Jag har kört med titan snabbkoppling på framhjulet på tempohojen i många år nu. Kommer nog att byta till en något kraftigare snabbkoppling efter din incident! Man vill ju inte få låsning på framhjul det är väl lika med krasch det!
SvaraRaderaNä usch va trist Tomas!!!
Jo, surt helt klart även om det var bättre än krasch. Nu vet jag inte riktigt vad som orsakade att allt låste sig, men helt klart kommer jag framöver säkerställa att jag har så bra grejer det bara går. Det inkluderar vilka snabbkopplingar jag väljer. Det var ingen lek att få tvärstopp i så hög fart. Hade det som du skriver hänt på framhjulet, ja då hade en krasch varit oundviklig.
RaderaMen så jäkla surt.
SvaraRaderaKan man lugnt säga...
RaderaVissa extremt lätta snabbkopplingar av typ "external cam" är ytterst opålitliga, blir lätt slitna på vitala delar och kan komma lös.
SvaraRaderaJag vill inte yttra mig om GoVests QR, men det kanske lönar sig att googla lite? Jag tror nämligen att man kan utgå från att det handlar inte om ett användarfel och följaktligen måste det handla antingen om ett materialfel eller ett designfel.
Jag har cykelkompisar som absolut vägrar att med sådana att göra och använder Shimanos "internal cam" QR (som kanske är några tiotal gram tyngre men säkra) också när dom har andra fabrikanters hjul.
Små skador i ramen kan repareras av en firma som arbetar med kolfiber generellt. Det är kanske värd att ringa runt om det nu blir så att alternativet är att skrota ramen.
Rimliga och bra tankar. Nu är det ju oklart exakt vad som orsakade olyckan, men helt klart bör jag hur som helst reflektera kring snabbkopplingar och jag tar med mig dina tankar. Ja, blir det aktuellt så kanske det kan finnas någon som lagar.
RaderaVäldigt tråkigt att läsa Tomas! Speciellt med din fina nya cykel. Nu kommer jag nog att ta mig en funderar på om mina 38g snabbkopplingar verkligen är värda sin vikt när det gäller säkerheten.
SvaraRaderaJag funderar dock på vad du har för försäkring som inte täcker upp cykelns värde? Läge att byta bolag kanske? Nu är ju säsongen i princip över, men till -17 kommer jag definitivt att låta Team Sportia värdera cykeln och teckna en tillräcklig försäkring.
Tränade med From ikväll, han fick en ny Hi-mod ram efter sin krasch via Cannondale. Team-edition - tokfin!
Jo, tråkigt på en sådan fin och bra cykel. Cannondale är jag riktigt nöjd med. Vad gäller försäkring vet jag inte riktigt vart det går att hitta en heltäckande försäkring, men det får jag nog titta på. Visste faktiskt inte att From kraschat. Skönt att det verkat gått bra, och roligt med en ännu bättre cykel.
RaderaJag har Folksam där får man max 20 000:- på hemförsäkringen så jag har en extra försäkring på tempohojen som heter värdesak! Tror att den kostar mig 103:- i månaden men då är värdet rätt högt också.
SvaraRadera