Så två år senare fick jag en förfrågan om att vara kapten för en SUB-satsning i Umeåregionen. SUB 8 var som tidigare målet, så tiden i sig attraherade inte så mycket. Däremot var det mer intressant att knyta nya kontakter i närområdet, propagera och lyfta cyklingen häromkring och prova på hur det var att fungera som kapten. Det blev en trevlig vår med gemensam cykling och själva rundan fungerade också fint. Visst var det så att tempot var väl högt för merparten i gruppen, så vi blev få som drog oss runt sista 20 milen, men vi kom i mål på ca 07.50. Slutdelen av rundan hade vi dessutom hjälp av en grupp från Dalarna (Brudpiga), som vi råkade hitta efter vägen. Nästan alla som startade i vår grupp gick i mål under 8 timmar, så mitt uppdrag som kapten var utifrån det lyckat.
En stund innan starten 2015 |
Detta var en rolig VR-upplevelse, men nu var jag helt klar med VR för överskådlig tid.
Det enda som eventuellt skulle få mig att ändra mig var att jag skulle ingå i en SUB 7 grupp, då det skulle vara en stor, men inte omöjlig utmaning.
Så i höst fick jag förfrågan om att vara med i 2018 års Masklunga som dessutom förstärkts av många cyklister från bland annat Stockholmsområdet. Jag insåg snabbt att det var många duktiga cyklister som skulle vara med och många jag känner och brukar tävla med. Att ha ett gemensamt mål med andra trevliga människor är alltid roligt och fördjupar det sociala samspelet.
Intresset var därför stort och jag skulle nu "bara" lösa det praktiska, vilket inte är lätt när du bor långt upp i norr och redan har planerat in alla lopp i Sverigecupen, SM och Nordiska Mästerskapen. Att då få till så det blir bra för familj och arbete är inte lätt. Men efter mycket fixande hade jag till slut löst det, och jag tackade ja till start i Vätternrundan 2108.
Men bara några dagar senare blev det då klart att SM som brukar ligga i slutet av juli denna gång ska arrangeras i juni. Dessutom i Båstad, väldigt långt söderut.
SM i Tempo 2017 |
SM 2017 i Tempo - Medaljceremoni |
Direkt insåg jag att detta går inte att få ihop. Logistiken i sig var problematisk, men framför allt handlade det om att få till en bra familjesituation och att lösa arbetsfrågor.
Det var bara att inse att det inte går att vara borta fredag till söndag en vecka för att direkt åka med hela familjen och husvagnen söderut för att vara borta ganska många dagar för SM.
Med andra ord kan jag inte vara med på både VR och SM. Då jag är en tävlingscyklist i första hand och VR är mer en rolig grej var det inte svårt att välja. Det är SM jag sikar på och därmed blir det ingen VR Sub 7 år 2018. Lite surt då jag planerat för det, men inget att göra något åt. Prioriteringar och val i livet är ju vardag.
Vi får se om detta var sista "chansen" att prova en SUB 7, vilket jag är ganska säker på att jag klarat om bara gruppen som helhet klarat det (vindar mm kan ju sätta stopp). Men det hade förstås varit intressant att se i praktiken. Om det aldrig blir någon ny VR Sub 7 är det helt ok för mig. Jag förhåller mig till läget som det är.
I vissa cyklisters ögon och de flesta övrigas ögon är detta nog en felaktig prioritering. Visst skulle jag valt Vätternrundan!? Ett SM är ju bara ett SM. Vätternrundan är ju synonymt med cykling.
När jag säger att jag cyklar är de flesta inte så intresserade av träningsupplägg, hälsoaspekter, cykelresor, glädjen i cykel, pallplatser, SM-medaljer eller NM-medaljer. De undrar istället - Har du cyklat Vätternrundan? Vad hade du för tid? Svaret på dessa två frågor avgör om du är cyklist och hur bra du är.
Tråkigt att du var tvungen att välja på två goda ting.Men hade gjort det samma om jag suttit i din situation.
SvaraRaderaMvh
Ja, det var tråkigt. Det hade varit skoj att rulla runt sjön en gång till med dig och med många andra starka och trevliga cyklister. Skönt samtidigt att du förstår mina prioriteringar utifrån mitt läge.
RaderaJag letar sub7-grupp om ni är intresserade.
RaderaTyckte du valde rätt. Lycka till med satsningen.
SvaraRaderaMvh
Tack ggr 2
RaderaDen enda som kan bedöma om valet är rätt är du själv. Det går nog fler Sub 7 tåg om du vill i framtiden.
SvaraRadera