När det inte varit några tävlingar gäller det att sysselsätta sig med annat. För egen del har jag testat olika delar när jag kör tempo.
Det har handlat om att jämföra däck, slangar, tempodressar, sadelposition, sadelhöjd, sadellutning, höjden i barsen mm.
Efter många tester har jag blivit nöjd med alla delar förutom hur högt jag ska mina pads/bars (min front).
Jag har haft svårigheter med att höften låst kraften i benen, samtidigt som jag kunnat ligga väldigt aero, så det har gått ganska fort ändå. För ca en månad sedan höjde jag fronten med 2 cm och låsningen minskade och aerodynamiken var ungefär lika bra. Jag kom upp med överkroppen men lyckades få ned huvudet bättre.
Jag hade fortfarande inte det tryck jag tyckte jag borde kunna ha, så jag har funderat på att höja fronten ännu mer. Jag hade dock inga tillräckligt långa skruvar. I förgår var vi så på K-rauta och kollade på duschkabiner, och helt plötsligt såg jag skruvar som kanske skulle passa. När jag kom hem såg jag att ögonmåttet stämde.
Sagt och gjort höjde jag fronten med ytterligare 1,5 cm. Så nu är den 3,5 cm högre än alla mina tidigare säsonger. Samtidigt har min kropp blivit 3 cm kortare efter min skada och dessutom är kotor och axel ur fas. Så det går egentligen inte att jämföra.
Men nu var jag i alla fall 3,5 cm högre i fronten och på mina tre 12 km test igår gick det fortare än någonsin tidigare. Ett bra tecken, även om vindar och annat kan påverka.
Idag åkte jag till en annan av mina tre teststräckor. 16 km där det börjar med 4 km platt, 8 km kuperat och sedan 4 km platt igen. Vänd efter halva vägen.
Precis som igår kunde jag trycka på bättre än tidigare utan att få lika mycket mjölksyra och på utvägen kändes det stabilt trots bra fart i medvinden. På tillbakavägen var det först sista 4 km jag tryckte på nästan max. Övriga delen av sträckan fanns det ca 5% kvar.
I mål blev det nytt pers med 26 sekunder och en snitthastighet på 46,2 km/h och en snittpuls på 90% av max. På de platta 8 km blev det 47,7 km/h i snitt så aerodynamiken är i alla fall inte sämre än tidigare.
Bra besked, så nu tror jag att jag för tillfället nöjer mig med positionen på cykeln. På lördag ett första test på Skellefteåtempot och sedan SM helgen efter.
Jag har i hela mitt liv haft en passion för träning, sport och utbildning. De senaste åren har jag fastnat för cykling. Jag gör nu mitt yttersta för att njuta av sporten och utvecklas både som cyklist och människa.
lördag 11 juli 2020
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Min blogglista
-
-
-
-
The last of the famous international bloggers2 dagar sedan
-
-
Kungen och jag1 år sedan
-
-
-
5 galna dagar i juni2 år sedan
-
-
-
Välja rätt cykel att köpa4 år sedan
-
-
-
Analyser4 år sedan
-
-
-
-
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar