lördag 3 januari 2015

2-årsjubileum - Tack alla läsare

Idag för två år sedan gjorde jag mitt första blogginlägg. Sedan dess har jag skrivit om allt möjligt i livet och om cykel. Vi firar vi lite extra idag. För när någon fyller två är det väl ganska så stort!?

Allt eftersom har ni blivit fler och fler som intresserat er för mig och vad jag skriver.

Jag skriver inte bara för att andra ska läsa, utan även för min egen skull. Det blir en form av dagbok i allmänhet och en komplement till min träningsuppföljning i synnerhet.

Även om jag har ett egenintresse i skrivandet är det självklart skoj om mina texter är uppskattade. Dessutom bidrar era kommentarer och den återkoppling jag får av av olika slag till ökad motivation.



För att vara en så nischad blogg som jag inte marknadsför mer än att jag publicerar länkar på facebook så har jag enligt min mening ett helt okej läsarantal.

De första månaderna av 2013 hade jag ca 40 läsare per inlägg. Allt eftersom har fler och fler hittat till min sida och i dag ligger snittet på ca 300 läsare per dag, och dagar med lite mer klatschiga namn på inläggen mer än det dubbla. Mer positiva rubriker brukar ge minst antal läsare. Stämmer den tesen, kommer exempelvis få läsa detta inlägg. Vi får se hur det blir med det. Som mest har jag haft nästan 4000 läsare på ett inlägg.

Jag hoppas att jag inspirerar, motiverar och hjälper er och andra kring träning, tävling, cykelresor, sorg och saknad, cykelgrejer och rent allmänt kring den fantastiska känslan av cykling. Om intresse finns fortsätter jag att försöka med det.

Min tanke är alltså att fortsätta skriva även under 2015 och jag hoppas att intresset att läsa om cykel och livet kvarstår.

Har du några tips antingen nu eller framöver om hur jag kan förbättra bloggen, skicka gärna ett meddelande eller lämna en kommentar.

Träning i dag? Den utecykling som inte blev av i går på grund av blixthalka skulle ske idag. Den blåste dock bort i vindbyarna.

Det blev istället till att trampa lite trainer. Lite uppvärmning, sedan 20 min sweetspot. Därefter brände jag av en maxintervall på 15 sek respektive 30 sekunder med 15 sekunders vila emellan. Sedan blev det 20 minuter sweetspot till innan jag körde en 4 minutersintervall. Inför den sista intervallen trampade jag lugnt. Sedan körde jag 7 minuter där jag ändrade effekt varje minut och försökte hålla en jämn kadens på 93-96. 300 watt, 340 watt, 380 watt, 420 watt, 380 watt, 340 watt och slutligen åter 300 watt. Jag avslutade med att trampa ur benen.

Efter 100 minuter och en snittwatt på 285  hade jag trampat klart för dagen och var då ganska trött. Det kändes dock helt okej även idag.

12 kommentarer:

  1. Bra jobbat Tomas! Fortsätt bara du gör det bra som det är tycker jag i alla fall.
    Men ojj va många läsare du har det måste innebära att du är på rätt spår eller hur?
    Jag skippade även jag utecyklingen idag(läs söndag) pga den fruktansvärt guppiga vägbanan på i stort sett alla vägar nu sen det frusit till. På trainern guppar det inget i alla fall :-)
    Snyggt du körde en pyramid, de är grymt jobbiga de :-)
    Tjugorna är riktigt bra variant på intervall träning med tanke på tempocyklingen extremt viktiga.
    Intervaller på 10 12 eller 20 minuter är renodlad tempoträning!
    När jag drar igång mina tempo 12:or senare i vinter kommer jag att köra 3-4x12 min med 3 min vila mellan varje tolva. Dessutom med 2 % slope som motstånd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske är en indikation!? Såg du körde ett rejält pass. Trainer är ju aldrig fel.
      Pyramider är bra. De lurar en att trycka lite extra, i alla fall mig.

      Det känns som det blir tufft om man ska köra tempo. 3-4 ggr 12 min med endast tre minuters vila emellan och dessutom backe - ja det låter ju extremt tufft.

      Radera
    2. Jepp Tomas! Rätt uppfattat de är ehhh jobbiga ska vi säga så :-)
      Cruise intervals är det rätta namnet på dem och de körs antingen 4x10 eller 4x12 minuter. Vila på dessa ska vara 4-1 förhållande arbete-vila. Det där med motstånd är nått jag själv lagt till för att dels hamna rätt i kadens och effekt!
      Men som sagt de kommer in först i slutet på denna månad.

      Radera
    3. Vilken målsättning ska man lägga på effekt och kadens?

      Radera
  2. Mina 12:or snittade runt 340-350 watt(utan effektminskning 90% som jag har nu) och 86 RPM i snittkadens. Skulle tro nu 310-320 watt max men fortsatt runt 86 RPM i kadens.
    Det ska vara riktigt tungt! Sen är det ju var man ligger på tempoloppen som avgör vilken kadens man ska lägga sig på. Jag är en 75-85 kadensare jag i mina tempolopp! Andra kanske kör på högre frekvens då är det där man ska ligga kadensmässigt. Du vet antagligen inte ännu hur din kropp genomför tempolopp eller?
    Det kommer när du kört nått lopp! Då ser du vart det lutar vad det gäller kadensen. Det är väldigt svårt att ändra på. Jag trodde det var fel att ligga så lågt så jag försökte ändra min frekvens till 90-100 men si då blev mina tider sämre. Du får testa dig fram helt enkelt.
    Lycka till Tomas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för klargörandet. Jag är helt med kring kadensen. Det jag inte riktigt fattar är den skrivning där du säger att du ligger på 340-350 watt. Men sedan står det utan effektminskning 90% som jag har nu. Sedan står det 310-320 watt. Är nog lite trög, men kan du förtydliga? Vilket watt kör du egentligen på? Tackar.

      Radera
  3. Aha! Inte alltid lätt att ta sig in i andras gåtfulla hjärnor inte :-)
    Jo så här: Förra träinngsåret var det 340-350 watt som gällde på 12:orna. Men nu i år har jag kalibrerat ner effekten till 90% av vad tacx normalt visar. Man kan i bromskalibrering även sänka effekten som visas från 100% effekt ner till 80% effekt!
    Jag har efter nogranna tester valt att cykla på 90%:s effekt istället för 100% Alltså kommer det i vinter att vara lägre watt på alla mina pass på trainern jämfört med tidigare träningsår. Vad jag nu vinner på det egenligen är väl en hypotetisk fråga men jag är nu närmare verkliga watt än tidigare år. Haru förstått pysen? Jaadå Baloo! Opidoo!!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. Du har alltså konstaterat att trainern visar glädjesiffror och vill korrigera det en del. Sedan är ju frågan om det är mer rätt....

      Hur som. Du kör vad jag förstår riktigt hårt. En sista fråga. Vad brukar snittpulsen i procent av max bli på dessa intervaller (lovar att det blir min sista fråga i detta ämne)? Dvs. Vad blir snittet och vad brukar du ligga på i slutet av en intervall?

      Radera
  4. Den visar mellan 20-25 % högre siffror än Powertap hjulet!
    Sen är det precis som du säger spela roll typ! De siffror jag får på min trainer gäller ju bara för mig meen... När jag kommer ut på asfalten med en "riktigt" effektmätare så visar den helt andra watt dvs lägre än tacxen! Så jag tänkte testa i vinter å se till sommaren om det blir ungefär lika.Rent upplevelsemässigt stirrade jag mycket på watten när jag började cykla med powertap hjulet! Så fort det kom en backe aldrig så liten så klev effekten per omgående upp till 300 watt eller mer!!!
    Ok här är mina siffror från 28 feb-14(körde tre 12:or):
    Effekt Snittpuls Maxpuls
    1:a 348 149(84%) 149(88%)
    2:a 353 148(87%) 153(90%)
    3:e 355 149(88%) 157(92%)
    Dessa tolvor kördes med tacx flow bromsverkan 1,7 och däcktryck 8,1 bar. Växel 53/16 och 2% slope på trainern! Vilade 3 minuter mellan varje intervall!
    Kollade även två andra tolvor den ena där jag hade totalt rökta ben hamnade snitteffekten på ynkliga 317 watt i den andra runt 345 watt!
    Så det gäller verkligen att vara utvilad när man ska köra tolvorna för de är extremt jobbiga!
    Lycka till verkligen Tomas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Ska prova dessa. Dock får de vänta några veckor. Är nog inte läge under dessa, mina kvantitetsveckor...

      Radera
  5. Ska givetvis vara 142 i snittpuls på 1:a intervallen inget annat!

    SvaraRadera
  6. Låter klokt! Happy hunting brother! :-)
    Om du fixar dessa tolvor så kan jag här å nu lova att du kommer att fixa tempocyklingen i sommar utan att göra bort dig garanterat!!!

    SvaraRadera